آرشیو چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۳۲
هنر
۱۳

پنج میلیون یورو برای دست نوشته های پتر هانکته

فارس- کتابخانه ملی اتریش دست نوشته های «پتر هانکته»، نویسنده آلمانی زبان را پنج میلیون یورو خریداری کرد.

به نقل از خبرگزاری اتریش، کتابخانه ملی اتریش با صرف دو سوم از بودجه حوزه ادبیات خود دست نویس های 20 سال اخیر «پتر هانکته» نویسنده این کشور را خریداری کرد. این دست نوشته ها تاکنون در جایی منتشر نشده اند.

در این مجموعه نسخه های دست نویس آثار «هانکته»، یادداشت ها و مواد خام وی به چشم می خورند.

در بین آثاری که کتابخانه ملی اتریش آن ها را خریداری کرده دست نوشته های رمان های اخیر وی نیز هست.

روز شش دسامبر مصادف بود با شصت و پنجمین سالگرد تولد «پتر هانکته»، نویسنده و نمایشنامه نویس اتریشی.

در عمده آثار ادبی و نمایشی این نویسنده نوعی خشم و اعتراض وجود دارد. «هانکته» در نخستین آثار خود که از سال 1965 شروع به انتشار آن ها کرد، اشکال ادبی و نمایشی زمانه خود را به چالش گرفت.

هنجارشکنی او نسبت به فرم های رایج زمانه را در اولین آثار این نویسنده مانند «دشنام به تماشاگران»، «فریاد یاری» و «ترس دروازه بان از ضربه پنالتی» را می توان دید.

اعتراض و ساز های مخالف او تنها در حوزه ادبیات و نمایشنامه نویسی محدود نماند.

هانکته در واکنش نسبت به جنگ بالکان موضع گیری خاصی گرفت که انتقادهای فراوانی را برانگیخت و به بحثی پردامنه در رسانه های گروهی تبدیل شد.

او حتی به دیدار «اسلوبودان میلوسویچ»، رهبر سابق صرب ها که در دادگاه لاهه به خاطر جنایات جنگ بالکان تحت محاکمه بود، رفت و از او دفاع کرد.

رفتارهای او که چندان باب میل روشنفکران و ادیبان اروپایی نبود باعث شد چندین جایزه ادبی را که او شایستگی دریافتشان را داشت از دست بدهد.

از جمله این جوایز می توان به جایزه معتبر «هاینریش هاینه» اشاره کرد.

حتی «آفرده یلی نک»، نویسنده اتریشی و برنده جایزه نوبل ادبی در سال 2004 در یک مصاحبه تلویحا دریافت جایزه نوبل را حق «پتر هانکته» دانسته بود.«پتر هانکته» این روزها در تنهایی و انزوا در حومه پاریس زندگی می کند.