آرشیو چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۶۹
برش های کوتاه
۹

پدران خانه دار در آلمان

با عملی شدن طرح سخاوتمندانه دولت آلمان در پرداخت مساعده به خانواده های صاحب فرزند، درصد نسبتا چشمگیری از مردان این کشور در خانه می مانند تا از کودکان مراقبت کنند. دولت آلمان با این اقدام قصد دارد آمار پایین تولد در این کشور را افزایش دهد.

در این طرح پدر یا مادری که تصمیم می گیرد برای نگهداری از نوزاد خود مرخصی بگیرد، دوسوم حقوق ماهانه خود را (تا سقف 1800 یورو) دریافت می کند و طی 12 ماه نخست مالیاتی نیز از حقوقش کسر نخواهد شد. و یکی از والدین می تواند دو ماه پس از آن را به همین ترتیب در مرخصی بگذراند و از کودک نگهداری کند (با دوسوم حقوق ماهانه و معافیت از مالیات). اغلب تصور می شد زنان 12 ماه نخست را مرخصی می گیرند و پس از آنها مردان دو ماه مرخصی بگیرند. اما با کمال تعجب 20 درصد افرادی که درخواست مرخصی یک ساله داده اند، مردان هستند و این نشانگر تغییری کلی در نوع نگاه خانواده و زوج ها به مساله نگهداری از کودکان است.

در سال گذشته و پیش از عملی شدن این طرح، تنها 5/3 درصد از مردان برای نگهداری از نوزادان مرخصی گرفته بودند. اکنون بیش از 21 درصد از مردان برای مرخصی های سه تا یازده ماهه درخواست داده اند و 58 درصد از آنها مرخصی دوماهه خواسته اند.

این طرح چنان پرطرفدار شده (تاکنون 386 هزار نفر در آن نام نویسی کرده اند) که دولت ناچار شد 130میلیون یورو به بودجه 6/1 بیلیون یورویی آن بیفزاید. دولت طی سال آینده 4 بیلیون یورو به والدین نوزادان خواهد پرداخت. متخصصان معتقدند این افزایش نشانگر آن است که در میان آلمانی ها نگهداری از کودکان دیگر کاری زنانه محسوب نمی شود که عمده بار آن بر دوش مادران باشد و پدران نیز در آن مشارکت می کنند. آمارهای اولیه حاکی از این است که میزان تولدها امسال در آلمان برای نخستین بار طی یک دهه اخیر افزایش خواهد یافت. در نه ماه اول سال جاری آمار تولد یک درصد بیشتر از همین آمار در سال گذشته بوده است.