آرشیو سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۲۱
اجتماعی
۶

احداث جاده علی آباد- شاهرود؛ تهدید جدید زیست محیطی

گروه اجتماعی باوجود مخالفت وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تخریب جنگل ابر و احداث جاده علی آباد به شاهرود آغاز شد.

به گزارش ایسنا از سال 1364 ساخت این جاده مطرح بود، که کارشناسان محیط زیست به علت عبور این جاده از اکوسیستم های بکر جنگلی و زیستگاه حیات وحش، واردآوردن خسارات فراوان به چشمه ها و حوزه های آبخیز و نبود مطالعه اصولی برروی این طرح، مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کردند.

با این وجود هم اکنون ساخت جاده جدید در یکی از بکرترین جنگل های ایران در حالی آغاز شده است که براساس مصوبه استانی دولت در استان گلستان قرار بود فقط محور ابر- علی آباد تکمیل شود و در آن اشاره ای به طراحی مسیر جدید نشده بود.از سوی دیگر این مصوبه مجددا در استان سمنان به «اصلاح جاده موجود ابر - علی آباد» تغییر یافت تا شبهه ای پیش نیاید.

اما در این میان اصرار برخی ها موجب شد وزارت راه مسیر جدیدی را در حد یک راه درجه یک طراحی کند.هرچند که وزارت راه مصوبه ای را از هیات دولت گرفت که براساس آن موظف است به ازای تعداد درختان قطع شده، درختکاری کند، اما تمامی این مسائل در حالی است که به گفته کارشناسان، مسیر موجود نیازمند قطع درخت نیست و تنها با آسفالت کردن آن از شیرین آباد تا ابر (به طول 12 کیلومتر) و ساخت یک ایستگاه راهداری مشکل تردد در زمستان مرتفع خواهدشد.

جاده علی آباد به شاهرود با عرض متوسط 2‎/5 متر، از سمت دره غربی روستای شیرین آباد معروف به دره سورمه می گذرد. جریان های دائمی آب ازجمله منابع و جاذبه های طبیعی دره سورمه است.