آرشیو سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۲۱
بین الملل
۲۱

گزیده اخبار

تغییر نظام سیاسی در پادشاهی نپال

احزاب مهم سیاسی کشور پادشاهی نپال در مورد تغییر نظام حاکم بر این کشور به توافق رسیدند تا این کشور از پادشاهی به جمهوری دموکراتیک فدرال با قانون اساسی موقت تغییر نظام پیدا کند. سخنگوی کنگره نپال گفت: این تصمیم فقط پس از انتخابات مجلس مؤسسان اجرایی خواهد شد. شورشیان مائوئیست نپال هم پس از این توافق احزاب سیاسی، موافقت خود را با پیوستن به دولت اعلام کردند.

اختلاف مصر و آمریکا

در دیدار «احمد ابوالغیظ» وزیر امور خارجه مصر با «فرانسیس ریچاردونی» سفیر آمریکا در قاهره موضوع تعلیق کمک های آمریکا به مصر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزارت خارجه مصر پیشتر با انتشار بیانیه ای، لابی یهودیان آمریکا و صهیونیست ها را درتصمیم کنگره برای تعلیق کمک 100 میلیون دلاری واشنگتن به قاهره، مسئول دانست.

تلاش مصر برای آزادی نماینده «الازهر»

وزارت خارجه مصر به تلاش های دیپلماتیک خود برای آزادی نماینده «الازهر» که مقامات فیلیپین او را در 18 دسامبر (27 آذر) به اتهام داشتن تجهیزات و مواد اولیه ساخت مواد منفجره متهم کردند، ادامه می دهد. در پی همین تماس ها نماینده الازهر به جای زندان در مقر پلیس مانیل نگهداری می شود. مقامات فیلیپین چهارشنبه گذشته پس از بازرسی خانه شیخ محمد السید در شهر «کوتاباتو» وی را به اتهام برنامه ریزی برای اقدامات تروریستی در تعطیلات سال نو مسیحی، دستگیر کردند.

طرح جدید برای تجهیز ارتش روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش این کشور در دو سال آینده تعداد بیشتری تجهیزات بسیار پیشرفته دریافت خواهد کرد. در سال 2008 زیردریایی هسته ای «یوری دولگوروکی» که می تواند حدود 100 روز زیر آب بماند، به ناوگان دریایی روسیه ملحق می شود. این زیردریایی به سیستم بالستیک «M-Bulava» که هم از سطح آب و هم از زیر آب می تواند موشک پرتاب کند، مجهز است.

وزیر انرژی قرقیزستان نخست وزیر شد

رئیس جمهور قرقیزستان، نامزد پیشنهادی حزب متبوعش برای پست نخست وزیری را به این سمت منصوب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «قربان بیک باقی اف»، دیروز «ایگور چودینوف»، وزیر انرژی و صنایع سابق را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد. چودینوف از سوی حزب «آک زول» وابسته به باقی اف پیشنهاد شده بود. این حزب در انتخابات پارلمانی هفته گذشته به پیروزی رسید و 71 کرسی از 90 کرسی پارلمان را از آن خود کرد.