آرشیو سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۲۱
ایران زمین
۲۰

رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در استان مرکزی

مجموع درآمدهای مصوب استان مرکزی در 7 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 24 درصد افزایش داشته است.

امامی، معاون برنامه ریزی و راهبری استانداری استان مرکزی با بیان این خبر در جمع خبرنگاران افزود: مجموع درآمدهای عمومی وصول شده استان مرکزی در 7 ماهه نخست امسال به بیش از یکصد و یازده میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: 89‎/3 درصد از مجموع این درآمدها از محل درآمدهای مالیاتی و 10‎/7 درصد مابقی از محل درآمدهای غیر مالیاتی بوده است. وی توضیح داد: 153 میلیارد تومان از مجموع 7 هزار و 561 میلیارد تومان درآمدهای مصوب کشور را درآمدهای استان مرکزی به خود اختصاص داده که این میزان 2‎/3 درصد درآمدهای کل کشور را تشکیل می دهد.

امامی اضافه کرد تا کنون 3‎/02 درصد از مجموع 3‎/03 درصد سهم استان مرکزی درآمدهای مالیاتی کشور محقق شده است.

معاون برنامه ریزی و راهبری استاندار مرکزی همچنین صادرات استان را در 6 ماهه نخست امسال 390 هزار تن و با ارزشی معادل 249 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با 222 هزار و 85 تن و به ارزش 155 میلیون دلار صادرات در مدت مشابه پارسال از رشد خوبی برخوردار بوده است.

امامی سهم صنعت و معدن را در صادرات استان 47 درصد، پتروشیمی را 40 درصد و سهم سایر کالاها را از مجموع صادرات استان 13 درصد عنوان کرد.

وی اضافه کرد: 3‎/7 درصد از مجموع صادرات کشور در 5 ماهه نخست امسال را صادرات استان مرکزی به خود اختصاص داده است. وی همچنین ادامه داد: سرمایه گذاران متعددی از کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، کره جنوبی، ترکیه و انگلستان تمایل و پیشنهاد به سرمایه گذاری در زمینه های تولید مواد غذایی، رنگ و رزین های صنعتی، رنگ های دریایی، انواع شوینده، کنستانتره، نخ پنبه و... را ارائه داده اند.

وی با اشاره به در دست بررسی بودن 3 شرکت از میان شرکت های خارجی راغب سرمایه گذار توضیح داد: یکی از این شرکت ها از کشور امارات در زمینه ایجاد شهرک تولید رنگ در استان و طرح پیشنهادی شرکت خارجی دیگر ساخت مجتمع آموزشی کشاورزی در دلیجان است.

وی در پایان از ارائه طرح ساخت و ایجاد منطقه آزاد از سوی سرمایه گذاران در استان مرکزی خبر داد و افزود: هم اکنون این طرح در دست بررسی است.