آرشیو یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۴۱
اجتماعی
۴

احتمال ورود تالاب انزلی به لیست سیاه مونترال

گروه اجتماعی در صورتی که میانگذر انزلی از وسط تالاب بگذرد، احتمال ورود تالاب انزلی به فهرست مونترال یا تالاب های تخریب شده وجود دارد.

مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب به مهر گفت: با وجود اعتراض مسئولان محلی، همچنان معتقدیم که کنار گذر انزلی نباید کمترین تداخلی با تالاب داشته باشد و موجب نصف شدن آن شود.

مهندس امیر عبدوس افزود: متاسفانه برخی از کسانی که علاقه مند تسریع در کار پروژه هستند، مشکلات زیست محیطی این موضوع را نمی دانند.

وی در پاسخ به این که عده ای معتقدند اصرار برخی مسئولان محلی به گذر این جاده از وسط تالاب به علت افزایش قیمت زمین های اطراف است، گفت: اگر جاده از بین تالاب رد شود، حدود 300 تا 400 هکتار به مساحت شهر افزوده می شود و در آینده این محدوده ارزش زیادی می یابد. وی درباره کمک های احتمالی کنوانسیون رامسر به این تالاب گفت: کنوانسیون رامسر هیچ کمکی نمی کند و به محض از بین رفتن تالاب، آن را به فهرست مونترال یا تالاب های تخریب شده اضافه می کند و این کار خدشه ای به اعتبار بین المللی ایران وارد می کند، چرا که به این ترتیب، ما کنوانسیونی را که به نام یکی از شهرهای کشورمان است، زیرپا گذاشته ایم. مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: کسانی که هر راهی را برای احداث جاده تایید می کنند، فقط به وظیفه ذاتی خود عمل می کنند و نقش تالاب را در محیط زیست نادیده می گیرند، این در حالی است که تالاب، پالایشگاه محیط است و کارکرد زیادی برای کاهش تاثیر آلودگی ها دارد. عبدوس اقدام طرفداران احداث جاده در وسط تالاب انزلی را خلاف قانون عنوان کرد و گفت: اقدامات این عده خلاف نص صریح اصل 50 قانون اساسی است و اگرچه هدف، رفع مشکل مردم شهر است، اما با این کار مشکلات دیگری به وجود می آید.