آرشیو یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۴۱
بین الملل
۲۱
معرفی کتاب

دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید

گروه بین الملل- حوادث 11 سپتامبر بدون تردید نقطه عطفی در تاریخ معاصر روابط بین الملل می باشد. این حادثه تصمیمات و بازیگران جدیدی را وارد سیستم بین المللی کرده و به بازیگران سنتی نقشی نوین بخشیده است. قواعد کهن ژئوپلتیک در بازی های بین المللی را دریافت و قواعد جدید مبتنی بر قدرت را وارد این بازی کرده و مباحثی چون هویت، جنگ تمدن ها، ائتلاف، اتحاد و تروریسم را به عنوان دستورالعمل جدید بین المللی باز تعریف کرده است.

اشغال افغانستان، اشغال عراق، حمایت علنی ایالات متحده از حمله رژیم اشغالگر قدس به لبنان (جنگ 33 روزه) و استقرار سپر دفاع ضد موشکی از پیامد های مهم حادثه یازدهم سپتامبر است، حادثه ای که اکنون در غیرساختگی بودن آن تردید های جدی وجود دارد. عراق یکی از مهمترین چالش های ایالات متحده و انگلیس به شمار می رود. تاثیرات داخلی منطقه ای و بین المللی ناشی از اشغال عراق و پیامدها و تحولات متاثر از آن، توجه تمامی ناظران سیاسی و بین المللی را به خود جلب کرده است. جنگ ایالات متحده در منطقه در شش محور سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جریان است. این جنگ اگرچه در ظاهر تنها در مرزهای عراق است اما در عمل جنگی طولانی، غیرقابل پیش بینی و حتی بدون مرز است. حضور آمریکا و نیروهای نظامی چند ملیتی به استعداد بیش از 140 هزار نظامی، هزینه نظامی ماهانه بالغ بر 20 میلیارد دلار، کشته شدن متوسط سالانه 1000 نظامی آمریکایی و انگلیسی و 150 هزار شهروند غیرنظامی عراقی و نقش بازیگران جدید در این کشور، در کنار اهمیت ژئوپلتیک عراق از جمله عوامل تاثیر گذار بر آینده تحولات عراق، منطقه و شکل گیری ساختار جدید نظام بین الملل هستند. حسین امیر عبداللهیان رئیس سابق میز عراق در وزارت خارجه و سفیر کنونی ایران در بحرین در کتابی تحت عنوان «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید» ضمن بررسی راهبردهای ایالات متحده در عراق به بررسی آخرین اوضاع این کشور پرداخته است.

رفتارشناسی ایالات متحده در عراق جدید، اعمال استراتژی مهار عراق، عراق الگوی ناموفق خاورمیانه بزرگ، آمریکا، اعدام صدام و امنیت خلیج فارس مهمترین موضوعاتی است که حسین امیر عبداللهیان در کتاب جدید خود به آنها پرداخته است. «دموکراسی متعارض» ایالات متحده آمریکا در عراق جدید توسط انتشارات «مدیا» منتشر شده است.