آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۰۳
اخبار کشور
۳

الریاض خبر داد برقراری روابط کامل دیپلماتیک ایران و مصر طی چند هفته

روزنامه «الریاض» چاپ عربستان سعودی روز دوشنبه با انتشار گزارشی نوشت: مقامات تهران و قاهره طی هفته های آینده از برقراری روابط کامل سیاسی بین دو کشور خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش این روزنامه، مقامات جمهوری اسلامی ایران و مصر طی چند هفته آینده از سرگیری روابط سیاسی خود را اعلام خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، مقامات دو کشور از چند ماه پیش تاکنون برای از بین بردن موانع موجود گفت وگوهای فشرده ای را در دستور کار خود قرار داده اند.

براساس گزارش این روزنامه، سفر دکتر «علی لاریجانی» به قاهره و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور از جمله با «ابوالغیط» وزیر امور خارجه مصر، مسیر از سرگیری روابط دو جانبه را هموارتر کرده است.

به نوشته این روزنامه، روابط سیاسی دو کشور در سال 1979 میلادی بدنبال استقبال «انور سادات» رئیس جمهوری مصر از شاه مخلوع ایران قطع شد.

این روزنامه با اشاره به ضرورت از سرگیری روابط سیاسی دو کشور به نقل از «محمود فرج» سفیر سابق مصر در تهران خاطرنشان کرد که عادی سازی روابط سیاسی دو کشور بعد از گذشت حدود 30 سال به نفع جهان اسلام و کشورهای منطقه است.

الریاض همچنین به نقل از برخی مسئولان ایرانی نوشت: مقامات مصر و ایران از چند ماه پیش مذاکرات گسترده ای را به منظور از بین بردن مشکلات پیش روی از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز کرده اند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش نمایندگان پارلمان مصر در جلسه ای که از سوی کمیسیون امور عربی جهت بررسی آینده روابط مصر و ایران برگزار شد، با انتقاد از سیاست های آمریکا در راستای دور کردن کشورهای عربی از ایران با ادعای واهی «ایران خطر بزرگی برای جهان عرب به شمار می رود» خواهان تسریع در از سرگیری روابط تهران -قاهره شده و تصریح کردند: با توجه به مسایل سیاسی و بین المللی که بر ایران و کشورهای عربی اعمال می شود، دو طرف باید با هم سر میز مذاکره بنشینند.

آنها همچنین انجام مذاکرات جدی و شفاف را به عنوان مقدمات از سرگیری این روابط خواستار و اظهار داشتند: در اینجا نیاز به همکاری مشترک دو کشور در زمینه های مختلف و در راس آن برنامه هسته ای که ایران در آن پیشرفت چشم گیری داشته، وجود دارد.