آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۰۳
اخبار کشور
۳

در دهه فجر عملیات اجرایی اولین مجتمع پتروشیمی در آباده آغاز می شود

همزمان با ایام الله دهه فجر امسال، عملیات اجرایی احداث اولین مجتمع پتروشیمی تولید انیدریدمالنیک کشور در این شهرستان آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس محمد سلیمان پور رئیس اداره صنایع شهرستان آباده ضمن اعلام این مطلب در شیراز افزود: این مجتمع به عنوان یکی از طرح های پائین دستی پتروشیمی به شمار می رود که اولین بار در کشور ایجاد و راه اندازی می شود.

وی با بیان این که هم اکنون نیاز 4 هزار تنی کشور به این محصول از خارج و عمدتا از کشورهای خاورمیانه تامین می شود. گفت: جواز تاسیس این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری از طرف سازمان صنایع و معادن فارس صادر شد و با توجه به ضرورت تاسیس این مجتمع، روند انجام امور اداری آن با سرعت طی شد.

به گفته این مقام مسئول شرکت پتروکیمیا به عنوان مجری این طرح تمام مطالعات امکان سنجی شامل مهندسی پایه و تفصیلی، انتخاب تکنولوژی، تهیه زمین و دیگر موارد را انجام داده است.

سلیمان پور ظرفیت تولید این مجتمع را سالانه حدود 10 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: طبعا در صورت راه اندازی این مجتمع پتروشیمی، علاوه بر تامین نیاز داخلی امکان صادرات محصولات مازاد به خارج از کشور نیز وجود دارد.

وی با بیان این که این مجتمع زیرساختی برای ایجاد صنایع پائین دستی و وابسته به محصول اولیه خواهد بود. گفت: این اتفاق بزرگ در زمینه اشتغال تحولی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: در ایام دهه فجر امسال، بهره برداری از طرح توسعه یک واحد لوله پلی اتیلن، یک واحد تولید قالب های صنعتی، 2 واحد شن و ماسه شکسته و دانه بندی شده آغاز می شود.

سلیمان پور، مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای این طرح ها را 10 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این طرح ها، 50 نفر اشغالزایی مستقیم ایجاد خواهد کرد.