آرشیو چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۴۴
داخلی
۵

مشاور رئیس جمهوری در گفت وگو با رویتر: تمایلی به عادی سازی روابط با واشنگتن نداریم

• بهترین راه حل مشکلات عراق خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است

• ایران در حال حاضر تمایلی به توسعه روابط و عادی سازی ارتباطات خود با آمریکا ندارد

• 4هزار سرباز آمریکایی در عراق کشته شده اند که با تداوم اشغال، این تعداد افزایش خواهد یافت

گروه سیاسی- مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری گفت: بهترین راه حل مشکلات عراق خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است.

علی اکبر جوانفکر، در گفت وگو با خبرگزاری رویترافزود: ما بر این باوریم که همه احزاب عراقی به سوی آرامش بیشتری در عراق حرکت می کنند آنها به توصیه ها بخصوص از جانب ما گوش می دهند. وی با بیان این که آمریکایی ها قادر نخواهند بود از سیاست های فعلی خود هیچ گونه نتیجه ای بگیرند تصریح کرد: تاکنون حدود 4 هزار سرباز آمریکایی در عراق کشته شده اند که با تداوم اشغال، این تعداد افزایش خواهد یافت و اجساد بیشتری به واشنگتن باز خواهد گشت. مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: برای آمریکا بهتر است سیاستی عاقلانه را در قبال عراق اتخاذ کند. ما فکر می کنیم بهترین سیاست برای آنها خروج از عراق است.

جوانفکر تاکید کرد: واشنگتن باید کنترل دولت و امور امنیتی را به عراقی ها باز گرداند. وی اظهار داشت: به عقیده ما آنها (آمریکایی ها) باید به ملت عراق اجازه دهند برای خودشان و سرنوشتشان تصمیم بگیرند. مطمئنا دولت عراق توانایی دفاع از مرزهایش را دارد.

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ایران تصریح کرد: درحالی که ایران متعهد به تعامل با آمریکا برای ثبات عراق است در حال حاضر تمایلی به توسعه روابط و عادی سازی ارتباطات خود با این کشور ندارد.

وی درباره عادی سازی مناسبات تهران واشنگتن نیز گفت: اکنون شرایط مناسبی برای برقراری چنین مناسباتی نیست. اول باید آمریکا از سیاست های خصمانه خود علیه ایران دست بردارد و سیاستی براساس احترام متقابل برگزیند در این صورت تهران می تواند درباره برقراری مناسبات دوجانبه فکر کند.