آرشیو یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۴۷
ایران زمین
۱۱

پیاده روی روی یخ های ضخیم دریاچه «زریوار»

سنندج خبرنگار «ایران»: مریوان گرمترین شهر استان کردستان محسوب می شود اما برودت هوا به حدی افزایش یافت که زریوار بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان در برابر سرما تاب نیاورد و یخ بست.

سرما و برودت شدید هوا در چند روز اخیر در مریوان موجب یخ بستن دریاچه زریوار شده و پرندگان تنها میهمانان دریاچه برای پر کردن شکم خود مشغول کندن چاله های آب روی دریاچه هستند.هر ساله با یخ زدن دریاچه پرندگان به حاشیه تالاب می روند که این امر منجر به شکار و سرقت پرندگان نایاب این دریاچه می شود.محیط زیست کردستان با پیش بینی این اتفاق تعداد ماموران محیط بان را افزایش داده تا خطری پرندگان بومی و مهاجر تالاب را تهدید نکند.

همچنین ماموران محیط بان با دانه پاشی و شکستن یخ های تالاب مشکل گرسنگی پرندگان را رفع کردند.از آنجا که زریوار محیط مناسبی برای پرورش ماهی در استان کردستان به حساب می آید یخ زدگی تالاب منجر به آن شده که صید ماهی انجام نپذیرد و توزیع ماهی مورد نیاز در استان با مشکل مواجه شود. یخ بستن دریاچه زریوار عاملی شده تا این مکان محلی برای بازی و پیاده روی اهالی منطقه، اسکی خودروها و موتوسیکلت ها شود که اداره حفاظت محیط زیست از مردم خواست برای حفظ زیست بوم زریوار تا می توانند از اسکی روی این دریاچه پرهیز و از شکار یا آزار و اذیت پرندگان و حیوانات وحشی جلوگیری کنند.