آرشیو یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۰۷
اخبار اقتصادی
۴

با افزایش تولید روزانه 30 میلیون مترمکعب کمبود گاز وارداتی از ترکمنستان جبران شد

مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران از افزایش 30 میلیون مترمکعبی تولید گاز در ماه گذشته و شکستن رکورد تولید 469 میلیون مترمکعب در روز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز، محمد باقربان افزایش ظرفیت تولید را مربوط به پالایشگاه های مختلف کشور دانست و افزود: کمبود گاز ناشی از قطع واردات ترکمنستان با افزایش تولید و بالارفتن ظرفیت پالایشگاه های کشور جبران شد.

وی همچنین به افزایش ظرفیت پالایشگاه «بیدبلند یک» به روزانه 24 میلیون مترمکعب اشاره و یادآوری کرد: ظرفیت پالایشی این پالایشگاه در سال گذشته حدود 4 میلیون مترمکعب بود، خوراک پالایشگاه «بیدبلند یک» از میدان گازی آغار و بخشی از گازهای همراه نفت مناطق نفت خیز تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه مراحل یک تا 5 پارس جنوبی با حداکثر تولید مشغول به کار هستند، گفت: با وجود اینکه ظرفیت اسمی این مراحل پالایش روزانه 125 میلیون مترمکعب گاز است، ولی در روزهای سرد گذشته تولید گاز شیرین 5 فاز به 133 میلیون مترمکعب نیز رسید که بیشترین تولید آنها مربوط به ماه دی است.

وی از پالایش روزانه بیش از 80 میلیون مترمکعبی گاز در پالایشگاه پارسیان خبر داد و گفت: این در حالیست که این پالایشگاه برای تصفیه روزانه حدود 78 میلیون مترمکعب طراحی شده است.

باقربان همچنین ظرفیت پالایش گاز ترش و شیرین مخازن «شوریجه» و «گنبدلی» را حدود 53 میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: رکورد تولید در این پالایشگاه شکسته شده است، زیرا 5 واحد این پالایشگاه برای پالایش 48 میلیون مترمکعب طراحی شده است.

وی با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی واحد 2 فاز نخست پالایشگاه ایلام یادآور شد: در حال حاضر واحد اول فاز نخست در حال انجام عملیات آزمایشی است و در چند روز آینده ظرفیت آن به 3 و 4 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

باقربان با تاکید بر افزایش توان تولید پالایش و انتقال گاز در روزهای سرد گذشته و با هدف جبران کمبود گاز وارداتی ترکمنستان گفت: میزان گاز تزریق شده به خط لوله بدون احتساب گاز وارداتی از ترکمنستان گاهی 5 تا 10 میلیون مترمکعب بیش از سال گذشته بوده است.