آرشیو سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۴۹
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

آب را گل نکنیم

علی اکبر اشعری

تیتر دیروز روزنامه کارگزاران این بود: «تصمیم نشست سه جانبه خاتمی، هاشمی، کروبی: الزامی به شرکت در انتخابات غیررقابتی نیست». این درحالی است که جناب آقای کروبی بانی جلسه مذکور در گفت و گوی خود با یکی از خبرگزاری ها سه تصمیم مهم جلسه خود را اینطور اعلام کردند:

1. تکلیف همه گروه ها شرکت فعال در انتخابات مجلس هشتم و زمینه سازی برای حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای است.

2. تلاش برای ایجاد شرایطی که چهره های موجه معتدل و انقلابی که به هر دلیل توسط هیات های اجرایی تایید صلاحیت نشده اند در مراحل بعدی امکان حضور در صحنه را پیدا کنند.

3. با پرهیز از رفتارهایی که موجب دلسردی مردم و خشنودی دشمنان نظام اسلامی می شود تلاش ها از طریق گفت و گو، عقلانیت و اعتدال پیگیری شود.

هرچند قانونگذار با احتمال خطا در تصمیم گیری اولیه در هیات های اجرایی، دو مرحله دیگر یکی توسط هیات نظارت استان و دیگری شورای نگهبان، فرصت اصلاح خطاهای احتمالی را فراهم کرده است، و جریان انتخابات هنوز در مرحله رسیدگی هیات های نظارت به شکایات شاکیان است انتخاب این تیتر چه معنایی می تواند داشته باشد! آیا این کار حمایت از قانون و ایجاد محیطی عاری از فشار روانی برای رسیدگی های بعدی است؟ آیا این روش در راستای تصمیم کمیته سه نفره برای خنثی سازی ترفند دشمنان انقلاب برای کاهش انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات است؟ طبیعی است کسانی که به قول جناب آقای کروبی از چهره های موجه، معتدل و انقلابی هستند، شرایط حضور در عرصه انتخابات را دارند و هیات های نظارت یا شورای نگهبان صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات را تایید خواهند کرد. بنابراین بهتر است دوستان کارگزارانی به جای استفاده از شیوه های منسوخ شده و بی اثر، کمک کنند تا در فضایی عقلانی مسئولین ذیربط به وظایف قانونی خود بپردازند و کمک کنند تا انتخابات هشتم در فضایی سالم و به دور از هرگونه بداخلاقی برگزار شود.