آرشیو چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۶۰۳
جهان
۳

اخبار کوتاه

طرح مقنعه ممنوع، روسری آزاد در ترکیه

دو حزب اصلی ترکیه اعلام کردند به زودی طرح مشترکی را برای حذف منع حجاب در دانشگاه های این کشور تقدیم پارلمان می کنند. حزب اسلامی AK و نیز حزب ملی MHP اعلام کرده اند ممنوعیت حجاب در ترکیه مصداق نقض حقوق بشر است. از سال 1980 روسری و حجاب در مدارس و دانشگاه های ترکیه ممنوع شده است. بر اساس این طرح بستن روسری سنتی زنان ترکیه که دور گردن گره می شود آزاد شده اما نوع دیگری از روسری بستن که در واقع مقنعه است و در ترکیه به عنوان سمبل اسلام سیاسی شناخته می شود همچنان ممنوع خواهد بود.

سال گذشته بحث بر سر روسری باعث شد احزاب غیرسکولار انتخابات را ببرند. فشار سیاسی پیرامون حجاب از سوی مردم عادی و نیز مقاومت ارتش ترکیه که خود را حافظ و نگهبان ارزش های کمال آتاتورک می داند طی چند سال گذشته باعث شده موضوع حجاب یکی از جنجالی ترین بحث های سیاسی ترکیه باشد.به نظر می رسد اگر یک نظرسنجی در ترکیه انجام شود درصد قابل توجهی از مردم از لغو ممنوعیت حجاب استقبال کنند، زیرا شماری از زنان ترک به دلیل ممنوعیت حجاب قید تحصیلات عالی را زده اند.

دستگیری «سمبل بهار دمشق» در سوریه

دولت سوریه یکی از مخالفان سیاسی این کشور را که قبلا عضو پارلمان بوده است دستگیر کرد. ایاد صیف به علت شرکت در جلسه یی که به منظور بررسی راهکارهای رفرم دموکراتیک برگزار شده بود، دستگیر شد. هیچ اعلامیه رسمی در مورد این دستگیری و موارد مشابه که از ماه دسامبر تاکنون به حدود 11 نفر رسیده منتشر نشده است، با این حال گروه های حقوق بشر همواره ناظر دستگیری مخالفان دولت سوریه و منتقدان سیاسی این کشور بوده اند.ایاد صیف دبیرکل جنبشی به نام «اعلامیه دمشق» است که در سال 2005 تشکیل شد و توانسته حدود 163 نفر از اعضای اپوزیسیون را دور خود جمع کند.

ماهواره جاسوسی امریکا سقوط می کند

یک ماهواره جاسوسی امریکا که عکس های جاسوسی می گرفته از مدار خارج شده و در حالی که دیگر نمی توان آن را کنترل کرد به زودی در مکان نامعلومی روی زمین سقوط می کند.سقوط چنین ماهواره هایی احتمال سالم ماندن اجزایی از آن و درز پیدا کردن اطلاعاتی از سیستم جاسوسی امریکا را مطرح می کند. گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد ارتش امریکا این سقوط را زیر نظر دارد و