آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۵۳
ایران زمین
۱۱

گشایش نمایشگاه عکس و اسناد دوران انقلاب در تبریز

تبریز - خبرنگار «ایران»: نمایشگاه عکس و اسناد مبارزات مردم تبریز در دوران انقلاب از روز 13 بهمن ماه در تبریز گشایش یافت.

سید مسعود نقیب، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه های منطقه شمال غرب کشور در خصوص این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 120 عکس و سند مربوط به دوران انقلاب جمع آوری شده و برای نخستین بار به نمایش در آمد.

به گفته وی، اسناد و تصاویر به نمایش درآمده، روند مبارزات مردم تبریز را در برهه های مختلفی چون سال های قبل از انقلاب، دوران انقلاب و حوادث سال نخست پیروزی انقلاب را شامل می شود.

وی با بیان اینکه جمع آوری و نگهداری اسناد و تصاویر انقلاب اسلامی مربوط به سازمان اسناد انقلاب اسلامی است گفت: با این حال، به دلیل عدم استقرار نمایندگی این سازمان در آذربایجان شرقی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور اقدام به جمع آوری و نمایش این آثار کرده است.

به گفته وی، تمامی آثار به نمایش درآمده از آرشیوهای شخصی عکاسان، پژوهشگران و نیز اسناد سازمان های دولتی جمع آوری شده است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه های منطقه شمال غرب کشور با اشاره به برخی از تصاویر و اسناد به نمایش درآمده در این نمایشگاه افزود: تصاویر مربوط به عزاداری و تظاهرات همزمان مردم در دوران انقلاب از جمله عکس های جالب این نمایشگاه است.

وی گفت: تصاویری از درگیری ها، آتش سوزی ها و دستگیری انقلابیون نیز در این مجموعه به چشم می خورد.

نقیب یادآور شد: عکس های قیام خونین و مشهور مردم تبریز در روز 29 بهمن ماه سال 56 نیز از مهم ترین بخش های این نمایشگاه است.

به گفته وی همچنین تصاویری از سخنرانی های روحانیان مبارز تبریز از جمله آیت الله مدنی، آیت الله قاضی و... در این مجموعه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به حوادث تلخ ترور شهدای محراب درتبریز گفت: تصاویر مربوط به ترور آیت الله شهید مدنی و شهید قاضی نیز در این مجموعه به نمایش درمی آید.

این نمایشگاه از روز سیزدهم تا پایان بهمن ماه جاری در ساختمان تاریخی سازمان اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور واقع در خیابان ارتش شمالی شهر تبریز دایر خواهد شد.