آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۱۳
اخبار خارجی
۱۶

توافق طرف های درگیر در بحران کنیا با طرح 4 ماده ای عنان

دبیرکل سابق سازمان ملل از توافق طرف های درگیر در بحران کنیا با طرح 4 ماده ای صلح خبر داد.

به گزارش جمعه شب تلویزیون «بی. بی.سی» طرح چهار ماده ای کوفی عنان که مورد توافق رئیس جمهور کنیا و رهبر مخالفان دولت قرار گرفته است، شامل پایان دادن فوری به خشونت هاست.

آغاز همه جانبه کمک های انسانی به گروه های آسیب دیده در خشو نت های اخیر، شروع طرح آشتی ملی و سرانجام حل اساسی بحران سیاسی بر سر قدرت در کنیا از جمله مفاد این طرح است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی اشپیگل، کوفی عنان میانجی مساله کنیا اظهار کرد که دو طرف اصلی درگیری ها در کنیا بر سر برنامه صلح با هم توافق کرده اند.

کوفی عنان گفت: مبارزه بی امان برای از بین بردن خشو نت و درگیری و همین طور احیای دوباره قانون اساسی و آزادی، جزو اولین فاکتورهای برنامه صلح به نظر می رسد.

دبیرکل سابق سازمان ملل در کنفرانس خبری که در نایروبی برگزار شد، اظهار کرد: ما بر سر برنامه زمانی این توافق صلح اتفاق نظر داریم. برنامه زمانی این توافق صلح به گونه ای است که مسائل کوتاه مدت و بلند مدت را در بر می گیرد و پیش بینی می کند.

به گفته عنان، دو طرف با 18 اقدام مشخص برای پایان بخشیدن به خشونت ها موافقت کرده اند که شامل خلع سلاح شبه نظامیان، خودداری از سخنرانی های تحریک کننده و پایان دادن به پیام های منفی است که عامل نفرت پراکنی بوده است.

مذاکرات نمایندگان کیباکی و اودینگا برای دست یافتن به راه حل برای کنیا بعد از مرگ یکی از نمایندگان حزب اودینگا، دچار وقفه کوتاه مدت شد.

پلیس علت مرگ وی را انگیزه های خصوصی عنوان کرده بود و این اظهارات در حالی از سوی پلیس صورت گرفت که حزب اودینگا علت مرگ وی را کاملاسیاسی می داند. بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در کنیا، این دومین نماینده حزب اودینگا است که به قتل می رسد. اودینگا روز جمعه با ادای احترام به جنازه وی، بار دیگر دولت را مسئول مرگ این سیاستمدار حزب خود دانست.