آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۱۳
دانش و پژوهش
۷

تولید صنعتی متادون توسط پژوهشگران ایرانی

با راه اندازی واحد سنتز مواد اولیه دارویی در یکی از واحدهای مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، زمینه تامین نیاز کشور به «متادون هیدروکلراید» فراهم شد.

به گزارش ایسنا دکتر اکرم امانی، مجری طرح درباره روند دسترسی پژوهشگران به این ماده اظهار داشت: در سه سال گذشته، سنتز آزمایشگاهی و نیمه صنعتی این ماده از طریق شیمی سبز انجام شد و کریستال های به دست آمده جهت شناسایی فرمول به آکادمی علوم روسیه ارسال و پس از تائید در اواخر سال 2005 در مجله آلمانی Z.kristallogr نمایه شده در ISI به چاپ رسید.

رئیس بخش شیمی دارویی انستیتو پاستور ایران افزود: با توجه به عدم استقبال انستیتو پاستور از تولید صنعتی این ماده، سوله ای در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران باتوجه به شرایط GMP ساخته شد و با تهیه راکتورهای گلاس ساخت داخل، تولید صنعتی آن با موفقیت انجام شد که براساس آنالیزهای انجام شده، سنتز کاملارضایت بخش بوده و از راندمان بالایی برخوردار است.

امانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با راه اندازی شش راکتور 300 لیتری موجود در پژوهشگاه می توان در هر بچ یک تن متادون هیدروکلراید به دست آورد که علاوه بر تامین نیاز داخل، می توان در صورت لزوم آن را به خارج از کشور نیز صادر کرد.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران افزود: از این دارو می توان برای کنترل اعتیاد، درمان دردهای ناشی از اعمال جراحی (ماژور)، دردهای سرطانی، میگرن، ام اس و پیشگیری از ایدز و هپاتیت (به دلیل مصرف دارو به صورت قرص و عدم نیاز به سرنگ توسط معتادان) استفاده کرد.