آرشیو سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۱۵
اخبار کشور
۳

22بهمن سومین دکل حفاری در خشکی ساخت ایران رونمایی می شود

مدیر پروژه بازسازی دستگاه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: همزمان با 22بهمن سومین دکل حفاری در خشکی ساخت ایران که «دستگاه 87فتح» نام گرفته به ناوگان این شرکت می پیوندد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالعلی مطهری در اهواز افزود: ساخت و مونتاژ این دستگاه از فروردین ماه سالجاری آغاز شده و تاکنون عمده کارهای این دکل پایان یافته است.

وی با بیان اینکه این دکل توان حفاری در عمق 6 هزار متر را دارد اظهار داشت: دکل حفاری سنگین فتح بر اساس آخرین استانداردهای روز جهان با ظرفیت 450تن ساخته شده که در 22بهمن ماه امسال رونمایی می شود.

مطهری خاطرنشان کرد: بیشترین تجهیزات به کار گرفته شده در این دکل از جمله سازه، سیستم اتاق کنترل و ژنراتورهای مولد برق توسط صنایع داخلی تولید شده است.

مطهری تصریح کرد: بر اساس برآوردها، بازسازی این دکل در خارج از کشور دست کم 35میلیون دلار هزینه دربر داشت که با تمهیدات به کار گرفته شده و استفاده از توانمندی های فنی کشور و قطعات و تجهیزات ساخت داخل با 25درصد این مبلغ این کار با موفقیت 100درصد تحقق یافت.

وی افزود: کل هزینه ساخت دستگاه 87 فتح به 18میلیون دلار می رسد که در مقایسه با دکلهای ساخت کشورهای اروپایی و آمریکایی 5 تا 7 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد.

مطهری یادآور شد: از مزیت های برجسته ساخت دکلهای حفاری در داخل کشور افزون بر سود و صرفه اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی و رونق فعالیت صنایع داخلی است به نحوی که به ازای ساخت و راه اندازی هر دکل برای 150نفر به طور مستقیم و 300 تا 400نفر به صورت غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد می شود.

وی همچنین از ساخت دو دکل دیگر حفاری با اتکا به توانمندی ها و دانش تخصصی شرکتها و سازندگان داخلی خبر داد و گفت: مقدمات کار فراهم شده و پیش بینی می شود مراحل ساخت این دستگاه ها تا دو سال آینده پایان یابد.