آرشیو سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۱۵
اخبار خارجی
۱۶

جنگ افغانستان اختلاف ها در ناتو را حادتر کرد

جنگ افغانستان باعث تشدید اختلافات اعضای ناتو و چالش های جدی برای این سازمان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه آلمانی «دویچه وله»، سازمان ناتو در افغانستان با چالش های جدی و متعددی روبه رو است و هر چند یک بار مقامات پنتاگون از سایر اعضا درخواست اعزام نیرو و امکانات بیشتری برای این جنگ می کنند که اغلب هم با پاسخ منفی روبه رو می شود.

آخرین مورد این درخواست ها نامه «رابرت گیتس» به وزیر دفاع آلمان بود که با واکنش شدید برلین مواجه شد.

دویچه وله در ادامه می افزاید: بیش از همه، نیروهای آمریکا، کانادا، انگلیس و هلند که سربازانشان در جنوب افغانستان و در خط مقدم علیه نیروهای طالبان نبرد می کنند؛ از وضعیت موجود شکایت دارند. از طرفی برخی از کشورهای ناتو نیز نمی خواهند به ماموریت خود در افغانستان ادامه دهند. از جمله نروژ، دانمارک و جمهوری چک در صددند نیروهای خود را از این منطقه بحرانی بیرون بکشند.

در پایان این گزارش آمده است: تقریبا حدود یک سال مانده به شصتمین سالگرد تاسیس این پیمان، ناتو به دلیل اختلافات سخت داخلی درباره ماموریت ها و توانایی های خود مرتبا درجا می زند. باید منتظر انتخابات بعدی آمریکا بود و دید آیا کابینه جدید در واشنگتن می تواند به مباحث ایجاد شده درباره نقش ناتو در جهان سمت و سوی دیگری بدهد.

نشریه انگلیسی تایم نیز در گزارشی مفصل به شکست ناتو در جنگ افغانستان پرداخته و وضعیت ناتو در این جنگ را مشابه وضع آمریکا در جنگ ویتنام توصیف کرده است که امکان پیروزی در آن وجود ندارد.

همچنین افشای اسنادی در مورد ارتباط لندن با طالبان وساخت پایگاه هایی برای آموزش آنان باعث خشم مقامات کابل شده است.

مقامات انگلیس ادعا کرده اند هدف آنها از این طرح تبدل طالبان تندرو به طالبان میانه رو بوده است.