آرشیو پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۵۷
ایران زمین
۲۰

ممنوعیت ایجاد کوره های آجرپزی تا شعاع 80 کیلومتری یزد

ساخت و ایجاد کوره های جدید آجرپزی تا شعاع 80 کیلومتری شهر کویری یزد ممنوع شد.

حسینی، مدیرکل محیط زیست استان یزد در جلسه شورای سلامت استان گفت: براین اساس ایجاد کوره های آجرپزی تا 15 سال دیگر در این محدوده ممنوع است. وی افزود: اکنون سوخت های نفت کوره و مازوت، جایگزین نفت و گازوئیل در کوره شده و این در حالیست که نفت کوره 2 برابر گازوئیل گوگرد تولید می کند.

وی با تاکید بر اینکه ساخت کوره های دستی نیز به طور کلی ممنوع است اظهار داشت: سوخت این نوع کوره ها بیشتر از نوع ماشینی است و نصب تصفیه کننده آلودگی هوا روی این نوع کوره ها غیرممکن است و از این رو تنها 6 مورد پروانه ایجاد کوره در خارج از شهر یزد و فهرج داده شده است.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه ساخت کوره ها موجب تخریب خاک می شود، گفت: از میزان 115 میلیون و 954 هزار لیتر مازوت مصرف شده در استان 101 میلیون و 938 هزار لیتر یعنی 88 درصد سوخت در محدوده یزد استفاده می شود که 57 درصد آن متعلق به کوره های دستی است. همچنین با توجه به وضع محیطی کوره های آجرپزی، بر گازرسانی سریع تر به این اماکن و ممنوعیت انتقال خاک به کوره هایی که در فاصله 100 متری منازل مسکونی واقع شده اند تاکید شد. در ادامه مدیرکل دامپزشکی استان درباره تالاب گاوخونی گفت: در این تالاب پرندگان مهاجر از سیبری وارد کشور می شود و ما به طور مرتب نمونه گیری آنفلوآنزای پرندگان را انجام داده و کنترل می کنیم.

حداد با تاکید براینکه کشور ما تاکنون با این بیماری مواجه نشده است، افزود: در حال حاضر این بیماری در 146 کشور از جمله کشورهای افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان، عراق، روسیه و ترکیه گزارش شده است.