آرشیو یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۳۸۷۰
ایران زمین
۲۰

تلاش برای خودکفایی در تولید محصولات روغنی

قزوین خبرنگار «ایران»: در استان قزوین امکان برداشت سالانه 5 هزار تن محصول کلزا وجود دارد.

نگارش، مدیر کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در همایش یک روزه دانه های روغنی که با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان و تولیدکنندگان در سالن جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد با اعلام این خبر گفت: رسیدن به خودکفایی در حفظ دانه های روغنی و تولید روغن یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.

مدیرکل پنبه و دانه های روغنی کشور اظهار داشت: با بهره گیری از پتانسیل های کشت این محصول در کشور می توان در تولید دانه های روغنی بخصوص کلزا، گلرنگ، آفتابگردان، پنبه و بادام زمینی به خودکفایی رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و 700 تن کلزا در استان قزوین تولید می شود افزود: با توسعه مشارکت های مردمی می توان زمینه کشت این محصول را افزایش داد.

جلیلوند، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سطح زیرکشت کلزا در استان از یکصد هکتار در سال، 73 به 3 هزار و 300 هکتار امسال افزایش یافته است گفت: کیفیت بالای روغن، ارزش اقتصادی، پتانسیل بالای تولید علوفه خشک و افزایش تولید عسل از جمله مزایای کشت این دانه های روغنی است.

وی افزود: کاهش آلودگی و مبارزه با آفات، بیماری ها و علف های هرز، بهبود حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش زمستانی خاک و توسعه صنایع کمک کشتی و خوراک دامی از دیگر مزیت های کشت این محصول است.