آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۶۲۶
اقتصاد
۴

تاخیر در عضویت WTO، فرصت سوزی است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاخیر در عضویت در سازمان جهانی تجارت(WTO) را فرصت سوزی دانست. محمد نهاوندیان در کارگاه آموزشی قواعد و مقررات سازمان جهانی تجارت با تاکید بر لزوم آشنایی با جزییات موافقتنامه های WTO گفت: بحث های مطروحه راجع به سازمان جهانی تجارت بیش از حد آکادمیک بوده و عاملان اقتصادی ایران در صورتی می توانند از مزایای عضویت بهره مند شوند که با جزییات موافقتنامه های این سازمان آشنایی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: جنبه فرصتی الحاق ایران به WTO برای اقتصاد کشور بیش از تهدید است، برخی از مدیران اقتصادی کشور درخصوص مقررات WTO مایوس هستند، این در حالی است که پاشیدن بذر ناامیدی در صنعت و تولید به نفع اقتصاد ایران نیست. وی با اشاره به لزوم عملیاتی کردن مباحث WTO تصریح کرد: بخش خصوصی سیاست و پیگیری کافی در زمینه الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت نداشته و با برگزاری کلاس های آموزشی در اتاق های شهرستان ها، اتاق های مشترک و تشکل ها می توان شرایط را برای حضور فعال تر در گروه مذاکره کننده ایجاد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با ذکر این نکته که «عرصه خدمت به کشور، عرصه اقتصادی است»، تاخیر در عضویت در سازمان جهانی تجارت را فرصت سوزی قلمداد کرد. در ادامه این کارگاه آموزشی، مهدی فاخری دبیر گروه سیاسی مرکز مطالعات جهانی شدن و عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل ضمن ارائه مبحث نظام تجارت بین الملل و سازمان جهانی تجارت گفت: بحث حضور در روند مذاکرات WTO یک اجبار ملی برای بخش خصوصی است و روند فعلی نیز این مساله را تقویت می کند. وی افزود: با گذشت 13 سال از تاسیس این سازمان اکنون حدود 60 موافقتنامه، آیین نامه و دستورالعمل که حافظ منافع شرکت های چندملیتی است در سازمان WTO وجود دارد. فاخری با ذکر این مطلب که اساس سازمان تجارت جهانی منافع بنگاه های اقتصادی و تجاری است، گفت: ضمانت اجرایی WTO رکن حل اختلافات و WTO شاخه یی از حقوق بین الملل عمومی است و روند تجارت در شکل گیری این سازمان نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به حضور 17 هزار شرکت چندملیتی در عرصه تجارت جهانی تصریح کرد: مهم ترین بازیگران نظام تجارت جهانی شرکت های چندملیتی هستند که 74 درصد کل تجارت جهانی را برعهده دارند و عامل جذب سرمایه و تکنولوژی هستند.