آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۶۲۶
سیاسی
۷

سخنگوی دولت عراق: عراق خواهان روابطی در سطوح عالی با ایران است

سخنگوی دولت عراق سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران را به این کشور با اهمیت ارزیابی کرد و گفت بغداد خواهان روابطی در سطوح عالی با تهران است.

به گزارش فارس، «علی الدباغ» در گفت وگو با پایگاه خبری ایلاف درباره سفر «محمود احمدی نژاد» افزود: دولت عراق انتظار دارد در سایه این سفر روابطی در سطح بالاو عالی برای عراق با کشور همسایه و مهم آن پایه ریزی شود.

دباغ افزود: منافع اقتصادی مهم، دو کشور ایران و عراق را به هم پیوند می دهد و ما مرزهای طولانی و مشترکی با هم داریم و از توانمندی های صنعتی و کشاورزی برخورداریم و پیوند های تاریخی مشترک تاریخی ما کم نیست بنابراین عراق به این سفر برای تنش زدایی و رفع نگرانی در روابط با ایران از طریق منافع دوجانبه می نگرد.

سخنگوی دولت عراق گفت: مقام های عراقی به سران ایرانی توضیح داده اند که عراق در حاشیه روابط ایران با دیگران قرار نخواهد گرفت چون کشوری دارای حاکمیت است. همچنین احساس کردیم که ایرانیان مایلند که عراق از امنیت و ثبات برخوردار باشد و به کانونی برای تهدید تبدیل نشود.

دباغ درباره دستور کار سفر احمدی نژاد به بغداد و اینکه وی با چه شخصیت هایی در عراق دیدار خواهد کرد، گفت: محمود احمدی نژاد مهمان جلال طالبانی رئیس جمهور عراق که از وی برای سفر به این کشور دعوت کرد، خواهد بود و با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیداری دوجانبه خواهد داشت و نیز هیات همراه وی نشستی مشترک با کابینه عراق برگزار خواهد کرد و درباره پرونده های سیاسی و طرح های مشترک دو کشور در زمینه انرژی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

دباغ در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه الجزایر نیز در دستور کار مذاکرات احمدی نژاد در دیدار با مقامات عراقی قرار دارد یا خیر با بیان اینکه معاهده جزء موضوعات مورد بحث و گفت وگوی بین دو طرف خواهد بود تاکید کرد عراق مایل است دوران گذشته را که در جریان آن ملت عراق هیچ مسوولیتی در قبال تحولات آن نداشت پایان دهد چرا که این دوره توسط شخص سرکش و ستمگری مثل صدام بر این ملت تحمیل شد.