آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۶۲۶
برش های کوتاه
۹

چینی ها کوسه ها را نابود می کنند

ساینس ادیتور: علاقه چینی ها به گوشت کوسه ماهی باعث شده نسل کوسه های سرچکشی رو به نابودی بگذارد زیرا شکارچیان چینی کوسه بدون هیچ تردیدی برای شکار بی رویه آنها کمر بسته اند.

تعداد این کوسه ها که زمانی سلطان بی چون و چرای آب های ساحلی بودند، ظرف چهل سال گذشته چنان کاهشی داشته که باعث شده نام این کوسه در زمره حیوانات در شرف انقراض قرار گیرد. اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست نام هشت گونه کوسه ماهی دیگر را هم در لیست حیوانات رو به انقراضی که در ماه اکتبر به چاپ رسید، آورده است. تا چندی پیش کسی تصور نمی کرد کوسه ها به دوران پایان سلطنت بی چون و چرای خود قدم گذاشته اند تا اینکه جولیا بوئم محقق سازمان مطالعات اقیانوس دریافت که این حیوانات در یک قدمی نابودی هستند.

پروفسور بوئم در مطالعه خود متوجه شد تعداد کوسه ها بین سال های 1970 تا 2005 حدود 98 درصد کاهش داشته است. مساله نابودی کوسه ها هم اکنون به یک معضل جهانی تبدیل شده است. بوئم متذکر شد در صورتی که شکار کوسه ها مانند گذشته ادامه پیدا کند به طور قطع در آینده نزدیک هیچ کوسه یی در اقیانوس ها باقی نخواهد ماند.

طبق قوانین بین المللی شکار کوسه در اقیانوس منع قانونی ندارد. بسیاری از کوسه ها به طور اشتباه توسط صیادان ماهی تن کشته می شوند و بسیاری از آنها هم تنها برای تفریح یک سری انسان روان پریش قربانی می شوند. البته اکثر کوسه ها برای فروش در بازارهای آبزیان دریایی شکار می شوند. گوشت کوسه ها در چین به علت گرانی آن در مراسم عروسی و میهمانی های مهم سرو می شود. قیمت هر کیلو گوشت کوسه حدود 150 پوند (بیش از 300 دلار) است. در بازار هنگ کنگ سالانه بین 26 تا 73 میلیون کوسه خرید و فروش می شود. بوئم گفت: «همه کوسه ها به یک میزان در خطر انقراض نیستند. برای مثال شکار آنها در یک منطقه از جهان بسیار زیاد است در حالی که در منطقه یی دیگر مردم تمایل زیادی به شکار آنها ندارند.» کوسه های سرچکشی 16 سال طول می کشد تا به رشد کامل برسند بنابراین شکار بی رویه آنها به طور قطع به انقراض این قاتلان بالفطره منجر خواهد شد. از آنجا که کوسه های سرچکشی به صورت گروهی شنا می کنند، شکار آنها بسیار راحت است.