آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۴۲
اخبار کشور
۱۴

ساینس مانیتور: غرب به سمت پذیرش غنی سازی اورانیوم در خاک ایران پیش می رود

یک روزنامه آمریکایی از افزایش احتمال پذیرش غنی سازی اورانیوم در خاک ایران از سوی کشورهای غربی خبر داد.

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» دراین باره نوشت: «به رغم چند سری تحریم های سازمان ملل که برای توقف توانایی ایران در انجام غنی سازی اورانیوم انجام گرفته، تهران به پیشرفت در این زمینه ادامه می دهد و به همین خاطر بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند بازگرداندن زمان غیرممکن است و امکان پذیرش این درخواست از سوی ایران امکان پذیر نیست.»

به نوشته این روزنامه، پیشنهادی مبنی بر تبدیل برنامه غنی سازی اورانیوم ایران به یک کنسرسیوم چندجانبه در خاک ایران در دستور کار است که براساس آن نظارت و مهارت غربی ها به طور مستقیم در این پروژه دخالت می کند تا خطر تسلیحاتی احتمالی را کم کند و در عوض غرب به تلاش برای انزوای ایران پایان می دهد.

براساس این گزارش پیشنهاد تلاش چندجانبه اولین بار از سوی «محمود احمدی نژاد»، رئیس جمهور ایران و دوسال و نیم قبل زمانی مطرح شد که وی در سازمان ملل سخنرانی کرد؛ اما از آن زمان به بعد مهارت فنی ایران از بازی با چند سانتریفیوژ که برای این مرحله ضروری است به کار کردن با زنجیره 3000 سانتریفیوژی با پیشرفت درخصوص واحدی پیشرفته تر تبدیل شد چیزی که ممکن است ایران را به این همکاری کمتر متمایل سازد.

ساینس مانیتور در ادامه گزارش خود می افزاید: به نظر نمی رسد استراتژی آمریکا برای منزوی کردن ایران به برنامه هسته ای این کشور صدمه بزند.

«مایکل لوی» فیزیک دان و کارشناس منع اشاعه در شورای روابط خارجی آمریکا در این باره گفت: گزینه تعلیق غنی سازی تقریبا از میان رفته است و لازم است مشخص کنیم که بهترین گزینه بعدی چه چیزی می تواند باشد. وی افزود: مجموعه مشوق های آمریکا- اروپا تعلیق کامل غنی سازی را به عنوان پیش شرط حتی برای آغاز مذاکره طلب می کند و این موضعی است که از نظر بسیاری غیرقابل دفاع است.

در پایان این مطلب به نقل از «کارا اونگ» تحلیلگر مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه در واشنگتن آمده است تلاش های مداوم برای منزوی کردن ایران بی معناست؛ زیرا موضع ایران را تقویت می کند.