آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۶۳۸۹
شهرستان ها
۱۶

در ارومیه همایش کشوری تغذیه درختان سیب با رعایت استانداردهای زیست محیطی برگزار شد

همایش کشوری تغذیه درختان سیب با رعایت استانداردهای زیست محیطی با حضور جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی از کشورهای مصر، ترکیه، اردن، اساتید دانشگاه، دانشجویان و باغداران پیشرو استان های تولیدکننده عمده سیب کشور در ارومیه برگزار شد.

در این همایش معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با تولید سالانه 750 هزار تن سیب رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است. امین آقایی مصرف سرانه سیب در مناطق شهری کشور را 30 کیلوگرم و مناطق روستایی را 10 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این رقم دردنیا 80 کیلوگرم است که با فرهنگ سازی و آشنا کردن مردم با فواید سیب می توان مصرف سرانه این محصول در کشور را به میانگین جهانی رساند.

وی همچنین اظهار کرد: به منظور آشنایی باغداران با روش های جدید دنیا در خصوص تغذیه درختان سیب، 130 نفر از کارشناسان باغبانی از اواسط اسفندماه سال جاری به مدت 60 ماه در باغات استان حضور خواهند یافت.

مسئول جمعیت متخصصین محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این همایش، تربیت نیروی انسانی ماهر در امر تغذیه گیاهی، آشنایی با متدهای روز دنیا در خصوص تغذیه باغات ارائه فرمول های تخصصی تغذیه درختان سیب بر اساس علم فیزیولوژی گیاهی، کنترل حشرات مکنده، کنترل استرس های درونی و محیطی گیاه و رفع بلاتکلیفی باغداران در ارتباط با تغذیه درختان سیب را از جمله اهداف برپایی این همایش عنوان کرد.

ایوب شیرزاد با اشاره به اینکه اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی است، گفت: برگزاری این همایش گامی موثر در جهت ارتقای دانش فنی و نظری کشاورزان، آشنایی باغداران با علم روز و روش های نوین تغذیه در باغات سیب و افزایش کیفتی و کمیت محصول در استان است.