آرشیو دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۶۳۹۱
شهرستان ها
۲۰

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی:درارومیه موزه آب احداث می شود

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی در همایش روز ملی آب گفت: باید در رابطه با استفاده اصولی از آب فرهنگ سازی اساسی صورت گیرد.مهندس نقی کریمی افزود: در حالی که استحصال یک متر مکعب آب به طور متوسط 600 ریال هزینه دارد،ولی به قیمت 15 ریال به فروش می رسد. وی یادآور شد: 80 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ در حالی که راندمان بخش کشاورزی در کشور40 درصد کمتر از استاندارد جهانی است.

وی تاکید کرد: با توجه به هزینه های مصرفی، راندمان بخش کشاورزی به 10 درصد هم نمی رسد.

وی گفت: در حال حاضر 55 هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن در استان در دست بهره برداری است، به گفته وی 57 هزار هکتار شبکه آبیاری در دست احداث بوده و در وسعت 126 هزار هکتار شبکه طراحی و 94 هزار هکتار نیز شبکه آبیاری در دست مطالعه است.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این همایش بر توجه بیشتر دانشگاه ها به صنعت آب تاکید نمود و اظهار کرد: باید یکی از شعبات دانشگاه ها در سدها حضور داشته باشد.

کریمی همچنین از رسوب گذاری بیش از حد در مخزن سدآغ چای، زه دار و شوره زار شدن پنج هکتار از اراضی پایین دست سد مهاباد به دلیل بهره برداری بیش از اندازه از ذخایر آب سد اظهار نگرانی کرد.

وی بر لزوم حمایت از محیط زیست، مدیریت منابع آب، حفاظت از دریاچه ارومیه، فرهنگ سازی برای بالابردن راندمان آب تاکید نمود و اضافه کرد: باید در آبخیزداری و حمایت از منابع طبیعی توجه ویژه داشته باشیم تا از رسوب گذاری در پشت سدها جلوگیری کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در پایان از احداث موزه آب برای فرهنگ سازی در رابطه با موضوع آب در ارومیه خبر داد.