آرشیو چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۸۹۳
صفحه آخر
۱۶

روحی تازه در کالبد بی جان قهرمان شنل پوش

در فیلم ممنتو (یادگاری)، تریلر نفسگیر کارگردان بریتانیایی تبار «کریستوفرنولان» در سال، 2001 داستان و حوادث برخلاف انتظار تماشاگر به ترتیب کرونولوژیکی (زمانی) پیش نمی رود و او - که اخیرا به دریافت جایزه کارگردان سال شووست نائل آمد- این بار نیز در دنباله ای که بر مجموعه فیلم های بتمن ساخته همین رویه را در پیش گرفته است.

با اکران فیلم «بتمن و رابین» در سال 1997 که کم فروش ترین و بی رونق ترین فیلم این مجموعه پرطرفدار به شمار می رفت، تصور می شد روزهای خوش این قهرمان شنل پوش در عالم سینما به سرآمده است اما وقتی «بتمن آغاز می شود» کریستوفر نولان در سال 2005 با بازی کریستیان بیل به بازار آمد روحی به کالبد بی جان «بتمن» و ماجراجویی های او دمیده شد که باردیگر این «فرانچیز» محبوب سینمایی را از مرگ نجات داد. با بیش از 250 میلیون دلار فروش در گیشه های آمریکا «بتمن آغاز می شود» دومین بتمن موفق و پرفروش تاریخ سینما شد و نوید زندگی دوباره این قهرمان محبوب کمیک استریپ پس از گذشتن از مرز 30 سالگی در سینما را به علاقه مندانش داد. حال این کارگردان نام آشنا باردیگر با دنباله ای تازه به نام «شوالیه سیاه پوش» - که تابستان اکران خواهد شد- بر مجموعه فیلم های بتمن بازگشته است که گفته می شود همانقدر جذاب و مهیج است که فیلم بتمن قبلی او. فیلم جدید بتمن اگرچه با یک بودجه هنگفت 9 رقمی ساخته شده است اما همچون سایر فیلم های کم بودجه نولان واجد همان جزیی نگری و نگاه روانکاوانه اوست. نولان در سال 2006 در مصاحبه با ورایتی گفته بود.«من احساس یک فیلمساز مستقل و هنری را دارم که در یک نظام استودیوسالاری گیر افتاده باشد.»

نولان که در لندن در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با برادرش جاناتان بر روی فیلمنامه های بسیاری کار کرد برای مجموعه فیلم هایی که تاکنون ساخته است عوامل تولید تقریبا ثابتی دارد که در طول همه این سال ها بی توجه به نوع فیلمی که ساخته و بودجه ای که صرف آن شده با او همکاری کرده اند. فیلمبردار:والی فیستر، تهیه کننده اجرایی: ناتان کراولی و... فیستر درباره تجربه کار چندین ساله با نولان گفته است: «وقتی فیلمبرداری شروع می شود کریس با یک مونیتور کوچک بغل دستم می نشیند و دنیای او در یک فضای محدود 12 فوتی محدود می شود تا کار از حالت خشک و رسمی جنبه شخصی تری بگیرد.»