آرشیو چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۶۳۹۹
سیاست
۳

پشت پرده خواندنی موسسه آمریکایی ان ای دی؛ دموکراسی کودتایی برای مبارزه با سنت های ملی در ایران

روزنامه اسپانیایی الپائیس نوشت: موسسه آمریکایی از سال 1983 (1362) با عنوان کمک برای توسعه دموکراسی به تدریج در سراسر جهان فعال شده است. این موسسه وظیفه دارد بسترهای لازم را علیه برخی حکومت هادر کشورها برای راه اندازی جنبش های کودتایی و یا براندازی نرم آماده کند. در اهداف کاری این موسسه آمده است: دموکراسی ای که به عنوان هدف آن را دنبال می کنیم برگزاری انتخابات نیست، این دموکراسی باید طی یک برهه طولانی تبدیل به فرهنگ سیاسی مردم و سنت ملل شود و مردم برای دستیابی به این دموکراسی باید با سنت های ملی کشور خود مقابله کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران روزنامه اسپانیایی الپائیس در ادامه مطلب خود در مورد موسسه آمریکایی Natinal Endow ment for democracy«»می نویسد: این موسسه سالیانه صدها وام و کمک هزینه به گروه هایی در آفریقا، آسیا، اروپای شرقی و مرکزی، آمریکای لاتین و خاورمیانه پرداخت می کند تا علیه حکومت های خود مبارزه کنند و به اصطلاح دموکراسی را در کشور خود نهادینه کنند.روزنامه اسپانیایی الپائیس ادامه می دهد: در پایگاه اینترنتی این موسسه آمده است: ما به مردم کمک می کنیم تا با مدل قرار دادن وضعیت آمریکا حرکت های خود را در کشورشان دنبال کنند و حکومت های خود را وادار به قبول دموکراسی مدنظر (دموکراسی با مدل آمریکایی) خود قرار دهند.

بر اساس این گزارش از همکاران ایرانی این موسسه که نام و تصویرشان در پایگاه اینترنتی این موسسه قرار دارد می توان از علی افشاری، حسین بشیریه، سیامک نمازی، منوچهر محمدی، لادن برومند، رامین جهانبگلو و هاله اسفندیاری نام برد.

همچنین مسئولان این موسسه اعلام کرده اند بسیاری از همکاران خود حاضر نشده اند نام و تصویرشان در سایت نمایش داده شود.