آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۹۰۰
بین الملل
۲۱

جلسه انتقادی استانداران افغانستان با بوش

گروه بین الملل استانداران افغانستان عصر سه شنبه با جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا دیدار کردند. همه زمان دیدار بوش و فرماندار تگزاس با هشت استاندار افغانستان، به بحث های صریح و چالش آمیز میان میهمانان و میزبان تبدیل شد.

خبرگزاری فرانسه که ظاهرا تنها رسانه مدعو به این ملاقات بوده در گزارشی از این دیدار نوشت: «اگرچه مردم افغانستان از آمریکا به خاطر کمک به سقوط طالبان قدردان هستند اما مردم این کشور به خاطر کندی پیشرفتها که به نفع تروریست ها است و استفاده افراطی نیروهای آمریکایی از زور برای مبارزه با افراط گرایان خشمگین هستند.»

این جمله تنها بخشی از سخنانی بود که استانداران افغان در دیدار یک ساعته با بوش در حضور خبرنگار این خبرگزاری عنوان کردند.

اسدالله همدم استاندار استان ارزگان در این ملاقات از مساله بازداشت های خودسرانه نیروهای آمریکایی حرف زد. بوش با بیان اینکه این مسئله را درک می کند گفت: من مشکل همه استانداران را با توجه به اینکه در سال های 1995 تا 2000 فرماندار ایالت تگزاس بوده ام می فهمم این که افراد دائما برای ابراز شکایت پیش فرمانداران می آیند.

اما ارسلان جمال فرماندار استان خوست با تاکید بر جدی بودن این مشکل گفت: عملیات ویژه نیروهای آمریکایی مهمترین مشکل مردم است و تاثیر منفی بر روحیه مردم منطقه دارد. وی افزود: صدها نفر از مظنونان تروریسم به دستور فرماندهان ارتش آمریکا در شرایط بسیار بدی در زندان بگرام زندانی هستند. این مقام افغان همچنین گفت: بسیاری از زندانیان بدون هیچ اتهامی در زندان به سر می برند و این در حالی است که سربازان آمریکایی و سربازان ناتو مردم افغانستان را با خود بیگانه کرده اند و این نگرانی بیشتری ایجاد می کند هنگامی که می بینیم این کشور صحنه درگیری های شدید بین اعضای طالبان و القاعده شش سال پس از دخالت نظامی آمریکا است. بوش در دیدار با هشت استاندار افغان از عملکرد نیروهای پلیس و نتایج کار گروه های بازسازی در استان ها سؤال کرد که استانداران از اقدامات این گروه ها به طور نسبی ابراز رضایت کردند. این گروه ها از نظامیان و غیرنظامیان تشکیل شده است و هدف آنها کمک به بازسازی افغانستان است. آنها همچنین از ادامه ناامنی و بیکاری و مشکلات مربوط به کشور همسایه پاکستان شکایت کردند. بوش در این باره گفت کار در افغانستان دشوار است اما باید به تلاش های خود ادامه دهیم.