آرشیو یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۹۰۲
ایران زمین
۲۰

آغاز مرحله دوم بازسازی آرامگاه خواجه غلطان زابل

زاهدان - خبرنگار «ایران»: عملیات تعمیر، مرمت و بازسازی آرامگاه خواجه غلطان در منطقه سیستان آغاز شد.

علیرضا خسروی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زابل گفت: در این مرحله از بازسازی با لایروبی بخش های فرسوده بنا، عملیات کاه گل کاری نمای بیرونی، کرسی چینی اطراف و گچ کاری داخل آرامگاه انجام می شود. وی افزود: مرحله دوم بازسازی آرامگاه خواجه که بر روی کوه خواجه سیستان واقع شده است با اعتبار 20 میلیون ریال در مدت 20 روز اجرا می شود. او ادامه داد: همچنین با هدف جذب گردشگر و فراهم کردن امکانات رفاهی همزمان با کار مرمت این اثر، انتقال خطوط آب و برق به بالای کوه خواجه و نورپردازی آثار باستانی این منطقه انجام خواهد شد.

مرحله نخست طرح مرمت آرامگاه خواجه غلطان 2 سال پیش با محوطه سازی و ساماندهی این بنا اجرا شده بود.

آرامگاه خواجه غلطان، مهم ترین زیارتگاه شهرستان زابل است که همواره پذیرای تعداد زیادی از زائران، گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی است. این بنا در بالاترین ارتفاع قله کوه خواجه و در جبهه شمال شرقی به شکل مستطیل ساخته شده و شامل سردر ورودی با طاق تیزه دار و یک اتاق گنبد دار است. درون این اتاق قبری بزرگ به طول 3 متر دیده می شود که در کتاب احیاالملوک شاه حسین سیستانی، آرامگاه مذکور را به برادر دانیال نبی نسبت می دهد.

کوه خواجه دارای بسیاری از مجموعه های تاریخی از جمله کاخ و معبد کوه خواجه، قلعه های رستم، کافران، سام، کوک کهزاد، چهل دختر، سرسنگ و زیارتگاه خواجه غلطان، ساختمان های پیرگندم بریان و خانه شیطان و آرامگاه های قدیمی و قبور دوران اسلامی است.

کوه خواجه در دوره میترایی و در دوره های زردتشتی به سبب وجود آتشکده، مرکزی عبادی بوده و در دوره های بعدی نیز همچنان احترام خود را حفظ کرده است. این کوه نزد 3 دین زرتشت، مسیحیت و اسلام مقدس است و به همین علت در میان ایرانیان باستان از جایگاه و ارزش والایی برخوردار بوده است.