آرشیو یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۹۰۲
بین الملل
۲۱

شرط پکن برای مذاکره با دالایی لاما

گروه بین الملل هوجین تائو رئیس جمهور چین ضمن اعلام شرایط پکن برای مذاکره با دالایی لاما اظهار داشت که تبت و شورش های آن یک مسئله داخلی است.

به نوشته روزنامه مردم ارگان حزب کمونیست چین، رئیس جمهوری این کشور در دیدار با «کوین راد» نخست وزیر استرالیا در استان «های نن» در جنوب چین افزود: مناقشه چین با دالایی لاما موضوع قومیتی و یا مسئله مذهبی و یا حقوق بشر نیست بلکه یک مشکل در ارتباط با وحدت ملی و استقلال تبت از چین است.

وی تاکید کرد: درها برای گفت وگو میان دولت مرکزی و دالایی لاما باز است و اگر موانع برطرف شده و دالایی لاما صداقت نشان دهد، مذاکرات دو طرف انجام می شود. وی افزود: دالایی لاما باید برای این منظور دست از فعالیت های جدایی طلبانه در تبت برداشته و تلاش برای بر هم زدن روند برگزاری بازی های المپیک پکن را متوقف کند و آن زمان واقعا می توان مذاکره کرد. نخست وزیر استرالیا و بسیاری از سران کشورهای غربی از جمله جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری آمریکا از چین خواسته اند پس از ناآرامی های گسترده در تبت، با دالایی لاما وارد مذاکره شود.

رئیس جمهوری چین همچنین میانجیگری های بین المللی را در تبت رد و تاکید کرده است برخی تحلیلگران معتقدند چین هرگز به مذاکرات با دالایی لاما راضی نخواهد شد و برخی دیگر نیز هشدار می دهند ممکن است اوضاع تبت پس از مرگ این رهبر 72 ساله بدتر شود.

*بازگشت آرامش به مسیر مشعل المپیک

پس از آشوب هایی که در مسیر مشعل المپیک به وجود آمد سرانجام آرامش به این مسیر بازگشت. مشعل المپیک جمعه به آرژانتین رسید و دوندگان بدون هیچ مشکلی با مشعل شهر بوئنوس آیرس را طی کردند. حوادث کوچکی در مسیر مشعل روی داد و چند تظاهرکننده تلاش کردند با پرتاب کیسه های آب مشعل را خاموش کنند. مشعل سپس راهی تانزانیا در آفریقا شد.