آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۱۴۹۹
نگاه سوم
۳۲

درگذشت آخرین «پیرمرد» والت دیسنی

الی جانستن آخرین نفر از نخستین گروه انیماتورهای والت دیسنی معروف به «9 پیرمرد» که در ساخت انیمیشن های کلاسیک چون «سفید برفی و هفت کوتوله» همکاری داشت، روز دوشنبه در 95 سالگی در واشنگتن درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد جانستن در بیش از چهار دهه همکاری با دیسنی در تولید فیلم های انیمیشن مطرح مانند «میکی ماوس»، «فانتازیا»، «بامبی»، «سیندرلا»، «آلیس در سرزمین عجایب»، «پیتر پن»، «بانو و ولگرد»، «زیبای خفته»، «101 سگ خالدار»، «شمشیر در سنگ»، «کتاب جنگل» و «رابین هود» مشارکت داشت.

او 31 اکتبر 1912 در پائولو آلتو کالیفرنیا به دنیا آمد و بعدها به موسسه هنر شونار در لس آنجلس رفت. جانستن در 1935 آخرین سال تحصیل را در دانشگاه استنفورد می گذراند که والت دیسنی از او خواست در قبال هفته ای 17 دلار به استودیو تازه تاسیس وی بپیوندد. او و دوست هم دانشگاهی اش فرانک تامس به دیسنی رفتند و هر دو در ساخت انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» 1937 همکاری داشتند.

جانستن در «سفید برفی» به عنوان دستیار انیماتور و در دو فیلم «فانتازیا» و «بامبی» به عنوان ناظر انیمیشن حضور داشت. او همیشه به کار خود در «بامبی» و صحنه های کلاسیک آن افتخار می کرد، به خصوص صحنه بسیار تاثیرگذار مرگ مادر بامبی به دست یک شکارچی که سال ها است تماشاگران پیر و جوان را به گریه می اندازد.جانستن از 1946 با فیلم «ترانه جنوب» به عنوان کارگردان انیمیشن به همکاری خود با دیسنی ادامه داد و عملادر تمام مراحل تولید نظارت داشت. او در 1978 بعد از به پایان رساندن فیلم «روباه و سگ شکاری»، پس از 43 سال کار در دیسنی بازنشسته شد. جانستن دوران بازنشستگی خود را با نوشتن، مشاوره و حضور در کنفرانس ها گذراند. او در سال 2005 اولین انیماتوری شد که نشان ملی هنر آمریکا را دریافت کرد. ضمن اینکه جانستن و تامس در 1995 مضمون فیلم مستند «فرانک و الی» شدند. جان لسه تر سازنده دو فیلم «داستان اسباب بازی» و مسوول بخش امور خلاقانه والت دیسنی و پیکسار انیمیشن استودیوز که خود از بانیان ساخت فیلم های انیمیشن رایانه ای است، از جانستن و تامس به عنوان معلم خود یاد کرد. او در بیانیه ای گفت: جانستن به من یاد داد همیشه حواسم به آنچه در ذهن یک شخصیت است، باشد و ما در پیکسار و دیسنی همواره این نکته را در نظر داریم.