آرشیو یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۶۴
اخبار کشور
۳

معاون وزیر خارجه: آسیا جای اروپا را در مبادله تجاری با ایران گرفت

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به افزایش مبادلات ایران با آسیا به 90میلیارد دلار گفت: آلمان تنها کشوری است که از کاهش مبادلات خود با ایران زیان می بیند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، صفری گفت کاهش مبادلات آلمان با ایران زیانی بر تهران وارد نیاورده است چرا که رقبای آسیایی آلمان جای آن را پر کرده اند.

صفری که در جمع خبرنگاران در برلین سخن می گفت به آثار مثبت تحریم ایران برای بازرگانان آسیایی اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته حجم مبادلات ایران با کشورهای آسیا اقیانوسیه بیش از دو برابر شده است و در سال 2007 به 90میلیارد دلار رسیده است.

وی پیش بینی کرد این رقم در سال جاری میلادی به بیش از 100میلیارد دلار برسد.

صفری گفت به موازات افزایش مبادلات ایران با آسیا حجم مبادلات ایران با آلمان و سایر اعضای اتحادیه اروپا کاهش داشته است.

وی افزود: «چه کسی در این میان زیان می بیند؟ ما که داریم کار خود را انجام می دهیم.»

بر اساس این گزارش دولت آنگلامرکل در آلمان به منظور اعمال فشار بر ایران برای توقف برنامه های صلح آمیز هسته ای خود محدودیت هایی را در قبال صدور کالابه ایران وضع کرده است.

در نتیجه این سیاست ها صادرات آلمان به ایران از 6.8میلیارد دلار در سال 2006 به پنج میلیارد دلار در سال 2007 کاهش یافته است.

به رغم کاهش قابل توجه صادرات آلمان به ایران در سال 2007 مبادلات ایران با اتحادیه اروپا در این سال کاهش چندانی نداشته است.

یورو استات در گزارشی اعلام کرده است حجم مبادلات ایران با اتحادیه اروپا در سال 2007 با هفت درصد کاهش به 24میلیارد یورو رسید.