آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۶۸
اخبار کشور
۳

معاون رئیس جمهور: زباله های الکترونیکی باید مدیریت شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زباله های الکترونیکی باید مدیریت و بازیافت شوند.

دکتر فاطمه واعظ جوادی در مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی مدیریت پسماند که در مشهد برگزار شد ضمن تاکید بر تفکیک از مبدا در بخش زباله های الکترونیکی، شامل: تلویزیون، چاپگر، گوشی موبایل، رادیو و سی دی های مستعمل و... گفت: پیش از آنکه حجم این زباله ها در کشور زیاد شود باید آنها را وارد چرخه بازیافت کنیم.

وی بیماری های غیرعفونی در قرن جدید را ناشی از آلودگی خاک دانست و گفت: امسال لایحه حفاظت از خاک تدوین شده و با معادنی که عناصر سنگین و زائد را رها می کنند به شدت برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول، تولید زباله نایلون را ناشی از تغییر شیوه زندگی در شهرها و روستاها دانست و گفت: باید با مدیریت و استفاده از روشهای تشویقی و ممنوعیتی استفاده از نایلون به عنوان کیسه خرید را حذف و یا به حداقل برسانیم و با آموزش و فرهنگ سازی استفاده از سبد خرید را جایگزین کنیم.

معاون رئیس جمهور، به کارگیری روشهای بیوتکنولوژی و نانو فناوری را در حفاظت از محیط زیست مؤثر دانست و گفت: باید زمینهایی را که در آن انباشت زباله داشته ایم با کاشت درختان چوبی و روشهای بیولوژیک احیا کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست، استفاده از روش تالابی، برای مدیریت شیرابه های زباله را مورد تاکید قرار داد و گفت: به منظور جلوگیری از آلوده شدن خاک می توان از تالابها که خود پالاینده به شمار می روند استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز در این مراسم با اشاره به تولید 450 هزار تنی زباله در کشور گفت: آموزش و فرهنگ سازی عمومی به عنوان اصلی ترین موضوع در امر مدیریت پسماند باید مورد توجه قرار گیرد.

سیدمهدی هاشمی اعلام داشت: طرح مدیریت پسماند در 50 شهر تهیه و به مرحله اجرا درآمده است و امیدواریم این طرح در آینده ای نزدیک در تمامی کشور اجرا شود.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است با جلب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه داخلی و خارجی، از تخریب محیط زیست جلوگیری کنیم و ضمن کاهش هزینه ها و ایجاد درآمد، آلودگیها را به حداقل برسانیم.