آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۶۸
اخبار کشور
۱۴

گزارش کیهان در مذاکرات اخیر با آژانس ایران هیچ تعهد جدیدی نپذیرفته است

مقامات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات اخیر خود در تهران را مثبت ارزیابی کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام هسته ای کشورمان گزارش داد: «گفت وگوها با اولی هاینونن، معاون امور پادمان های مدیرکل آژانس بین المللی انرژی مثبت بود.»

«ملیسا فلمینگ» سخنگوی آژانس نیز در اظهارنظری ادعا کرد«توافق جدیدی» بین ایران و آژانس انجام شده است.

وی در بیانیه ای با اعلام این مطلب افزود: «در دیدار اخیر هاینونن از ایران درباره اقداماتی به منظور شفاف سازی موضوع مربوط به مطالعات ادعایی توافق شده است.»

دیروز همچنین گزارش هایی منتشر شد که در آن محمد البرادعی از ایران به این دلیل که پذیرفته طی ماه آینده میلادی درباره موضوع مطالعات ادعایی شفاف سازی کند.

فلمینگ هم گفته است این فرآیند از ماه آینده میلادی اجرایی خواهد شد. طبق اطلاعات دریافتی کیهان مذاکرات اخیر ایران و آژانس در چارچوب تعهدات حقوقی قبلی ایران و همکاری های معمول با آژانس بوده و تهران هیچ تعهد جدیدی را نپذیرفته است.

آنچه اکنون درباره آن توافق شده صرفا زمان بندی، برنامه ریزی و سازماندهی همکاری آینده ایران با آژانس است. تیم ایرانی و تیم آژانس اکنون درباره جزئیات رفت و آمدها توافق کرده اند که موضوع مطالعات ادعایی را هم شامل می شود.

همچنین مقرر شده است که آژانس اسناد و مدارک مربوط به موضوع «مطالعات ادعایی» را در اختیار ایران قرار دهد و تهران نیز آن ها را بررسی کرده و نظر خود را اعلام نماید.