آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۶۸
اخبار اقتصادی
۴

وزیر بازرگانی: تورم ناشی از افزایش قیمت کالاهای وارداتی است

افزایش قیمت کالاهای وارداتی تاثیر مستقیم در تورم داخلی داشته است.

مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در گفت وگو با ایسنا گفت: بر اساس تحلیلی که از سوی معاونت برنامه ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی از وضعیت تورم در 50 سال گذشته درخصوص رابطه بین تورم داخلی و جهانی و نیز رابطه تورم و نقدینگی انجام گرفته است، همبستگی افزایش قیمت کالاهای وارداتی با تورم داخلی 99 درصد است و همبستگی تورم داخلی با نقدینگی 55 درصد است و بر این اساس اثر تورم خارجی بر تورم داخلی بیش از افزایش نقدینگی است.

وزیر بازرگانی گفت: در سال 86 در جایی که تنظیم بازار با عرضه و تقاضا قابل انجام بود تلاش بسیاری صورت گرفت اما قطعا باید بررسی علمی ریشه های تورم و اصلاح ساختارهای اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم که ریشه های تورم در اقتصاد ایران هرچه بیشتر باید مورد بررسی و توجه دست اندرکاران قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و رسانه ها قرار گیرد.

میرکاظمی با ارزیابی شرایط و عملکرد بخش بازرگانی در سال گذشته اظهار کرد: علی رغم اینکه در سال گذشته بحث هسته ای تعیین تکلیف شد و تصمیمات مهمی درخصوص سوخت اتخاذ شد و در قیمت تمام شده کالاها تاثیر مستقیم در پی داشت بر اساس آمار 12 ماهه، صادرات و واردات از رشد خوبی برخوردار بود به طوری که صادرات غیرنفتی در سال 86 به 21 میلیارد دلار رسید در حالی که در 12 ماهه سال 85 صادرات غیرنفتی 16.3 میلیارد دلار بود.

وی گفت: صادرات غیرنفتی در سال های 85 و 86 با رشد 47 درصدی همراه بود و با توجه به افزایش میزان آن در سال جاری رشد صادرات نیز بیش از سال گذشته خواهد بود بنابراین معتقدم که فعالیت بخش صادرات کشور در سال 86 موفقیت آمیز بوده است.

او ادامه داد: بر اساس آمار سال 86 میزان واردات حدود 48 میلیارد دلار بوده که به لحاظ وزنی 3.26 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 15.82درصد به دلیل گرانی کالاهای خارجی افزایش نشان می دهد که البته بخشی از آن مربوط به ترکیب واردات و سایر عوامل مورد اشاره است.