آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۶۸
اخبار خارجی
۱۶

تعطیلی سفارتخانه های دانمارک در الجزیره و کابل

دولت دانمارک از بیم گسترش اعتراضات مسلمانان، سفارتخانه های خود را در الجزیره و کابل تعطیل کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه دانمارک هم اکنون، کارکنان سفارت خانه های خود در الجزیره و افغانستان را در ساختمان های بسیار امن و مخفی مستقر کرده است.

نشریه دانمارکی «پولیتیکن» دراین باره نوشت: «برخی از دیپلمات های دانمارک هم اکنون از محل اقامت خود به مکان های امن تر در این دو کشور منتقل شده اند.»

این نشریه در ادامه افزود: «سفارت دانمارک در الجزیره چند روز پیش تخلیه شده است و سفارت این کشور در کابل نیز چهارشنبه تخلیه شد.»

این در حالی است که «اریک لارسن» از مسئولان وزارت خارجه دانمارک نیز در گفت وگو با نشریه پولیتیکن اعلام کرد،« ما باید به سبب تهدیدهایی که در هفته های گذشته در کابل و الجزیره صورت گرفته است، امنیت کارکنان سفارتخانه های خود را تضمین کنیم و بهترین اقدام در حال حاضر برای تحقق این امر، تعطیلی موقت سفارتخانه ها در این دو کشور است.

چاپ کاریکاتورهای موهن از سوی مطبوعات دانمارک در سپتامبر 2005 میلادی، موجی از اعتراضات را در جهان به وجود آورد که این اعتراضات به کشته شدن ده ها نفر در نیجریه، لیبی و پاکستان و تعطیلی سفارت های دانمارک در دمشق و بیروت منجر شد.

در همین حال، 30 موسسه اطلاع رسانی اردن، شکایت نامه ای را علیه رسانه های دانمارکی که کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام(ص) را منتشر کرده بودند، به دادگاه جنایی امان ارائه کردند.