آرشیو شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۶۷۲
سیاسی
۷

درخواست رودرروی 1«5 از ایران بدون حضور امریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد هنوز جزئیات بسته پیشنهادی که قرار است از سوی کشورهای گروه موسوم به 1«5 به ایران ارائه شود، کامل و آماده تحویل نشده است.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «شان مک کورمک» که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با اشاره به تاکید مستمر ایران بر اینکه هرگز از حقوق مشروع هسته یی خود از جمله حق غنی سازی اورانیوم چشم پوشی نخواهد کرد، اظهار داشت: مقام های ایرانی پیش از آماده شدن این بسته و رویت، آن را رد کرده اند اما در روزهای آینده، بسته تازه یی به ایران تحویل داده می شود. کورمک درباره احتمال همراهی مدیران سیاسی کشورهای 1«5 در زمان تحویل بسته پیشنهادی به ایران، گفت: امریکا همراه این گروه نخواهد بود و قبلا شرایط مذاکره با ایرانیان را مشخص کرده است.

همچنین دیپلمات های امریکایی و اروپایی اعلام کردند نمایندگان پنج کشور از گروه شش نفره 1«5 ممکن است پیشنهاد جدید خود را در قالب یک درخواست رودررو به ایران ارائه کنند. به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، گروهی از دیپلمات های امریکایی و اروپایی اعلام کردند: نمایندگان 1«5 تا اواسط هفته آینده پیشنهاد جدیدی را به ایران درباره برنامه هسته یی این کشور ارائه خواهند کرد. مقامات فوق همچنین تصریح کردند تنها نماینده امریکا در این سفر دیپلماتیک حضور نخواهد داشت.

این مقامات افزودند: هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگان فوق به تهران خواهند آمد یا پیشنهاد خود را در کشور دیگری مطرح می کنند.