آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۲۳۵۶
فرهنگی
۱۰

در مراسم روز فیلمنامه نویس مطرح شد: فردوسی، چیره دست ترین فیلمنامه نویس ایران است

با اهدای کارت عضویت افتخاری کانون فیلمنامه نویسان به عباس کیارستمی و تقدیر از فرید مصطفوی، مراسم روز فیلمنامه نویس شامگاه چهارشنبه گذشته در خانه سینما برگزار شد. در این مراسم که همزمان با روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما فردوسی را اولین و بزرگترین فیلمنامه نویس ایرانی دانست و گفت: لازم است سینماگران و مسئولان، این صنف را جدی بگیرند، چراکه تناسب حقوق این صنف در مقایسه با هزینه ای که برای ساخت یک فیلم خرج می شود خیلی جدی نیست. وی افزود: برخلاف عده ای که مشکل سینمای ایران را ضعف فیلمنامه می دانند، معتقدم مشکل سینمای ایران از موارد متعددی سرچشمه می گیرد که یکی از آنها فیلمنامه است و لازم است در ساخت فیلم ها بیش از هر موضوع دیگری فیلمنامه مورد توجه قرار گیرد. فرهاد توحیدی رییس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه، شاهنامه از منظر سینما صاحب استعدادهای فراوانی است، تصریح کرد: قدرت داستان پردازی، زمینه پردازی، صحنه آرایی، نوشتن گفت وگوی های پرمایه منظوم، خلق ضرباهنگ مناسب، آفریدن تعلیق های نفس گیر، نوشتن پایان بندی های موثر و بالاتر از همه درآمیختن حکمت با داستان و خلق زیرمتن های عمیق، فردوسی را بدون ذره ای تردید به چیره دست ترین فیلمنامه نویس ایران تبدیل کرده است. وی با بیان اینکه فردوسی فیلمنامه نویسی را پیش از اختراع سینما بنیان گذاشته است، اظهار داشت: انتخاب سالروز بزرگداشت فردوسی اشاره مستقیمی است به ضرورت بهره گیری سینما از ادبیات و این بهره گیری تنها به دایره آثار کلاسیک ادبی ایران محدود نمی شود، بلکه به میراث داران فردوسی در ادبیات معاصر ایران هم می بایست گسترش پیدا کند. شاهنامه، مرکز دوایر متحدا لمرکزی است که می تواند و باید به غنای سینمای ملی ایران بیفزاید. به گزارش ایسنا، در خاتمه مراسم پس از آنکه ابراهیم فروزش در غیاب عباس کیارستمی کارت اهدا شده به وی را دریافت کرد، علی معلم و احمد طالبی نژاد مسئولان دو نشریه لغو امتیاز شده "دنیای تصویر" و "هفت" از تلاش های هفت ساله مجله "فیلم نگار" به مدیر مسئولی نصرت الله تابش تقدیر کردند.