آرشیو یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۳۸
بین الملل
۲۳

مذاکرات پشت پرده برای توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق

به رغم مخالفت گسترده گروه های سیاسی و مراجع دینی با توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا و هشدارهای آنان نسبت به تبعات این توافقنامه اما تلاش آشکار و پنهان برخی محافل برای انعقاد آن همچنان ادامه دارد.

حازم الیوسفی یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق با اشاره به جدی بودن روند مذاکرات میان آمریکا و عراق اعلام کرد: توافقنامه همکاری میان دو کشور، اول تابستان امسال نهایی می شود.

نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق درادامه افزود: سال 2008 آخرین سال تمدید حضور نیروهای بین المللی درعراق به شکل کنونی آن است.

وی درادامه خاطرنشان کرد: دولت عراق، گفت و گوی ملی را درباره این توافقنامه جدید برگزار می کند و همه گروه های سیاسی در این بحث و تبادل نظر، شرکت می کنند.

«حازم الیوسفی» تاکید کرد: تاکنون درباره چگونگی این رابطه، توافقاتی به دست نیامده و هفته های آتی جزئیات این توافقنامه فاش می شود.

جمعی از اساتید و متخصصان درعلوم سیاسی و حقوق بین المللی عراق در همایشی در نجف درباره ابعاد مختلف توافقنامه طولانی مدت همکاری میان عراق و آمریکا بحث و تبادل نظر کردند و درباره پیامدهای خطرناک این توافقنامه بدون در نظرگرفتن منافع عراق هشدار دادند.

«نوری المالکی» نخست وزیر عراق و «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا ماه نوامبر سال 2007 پایه و پیش نویس توافقنامه این همکاری طولانی مدت بین دو کشور را که شامل سه محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی می شود، به امضا رساندند.اکثر نمایندگان پارلمان عراق با این توافقنامه مخالف هستند؛ این توافقنامه به آمریکایی ها، حقوق و امتیازات ویژه می دهد و زمینه احداث 14 پایگاه نظامی دائمی را برای آنها فراهم می کند.

* انتساب خبر نادرست به آیت الله سیستانی

سعید خلخالی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در لندن درباره خبر آسوشیتدپرس مبنی بر صدور فتوای مقاومت علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی توسط آیت الله سیستانی گفت: مرجعیت در چنین مسائلی دخالت نمی کند.

خلخالی در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: آیت الله سیستانی چنین فتوایی را صادر نکرده زیرا چنانچه این فتوا صادر شده بود ما می دانستیم.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس پیش از این ادعا کرده بود: آیت الله سیستانی اخیرا فتوایی صادر کرده که طی آن مقاومت مسلحانه در برابر نظامیان آمریکایی را مجاز دانسته است.