آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
صنعت و معدن
۳

ورق یک میلیون تنی خوزستان شهریور افتتاح می شود

طرح تولید ورق عریض به ظرفیت یک میلیون و 50هزار تن در کارخانه فولاد اکسین خوزستان تا شهریورماه به بهره برداری می رسد.

برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه است که این چنین کارخانه ای ساخته می شود و محصولات این واحد تولیدی مصارف زیادی در صنایع کشتی سازی، لوله های نفت و گاز تا 56 اینچ دارد.

هراتی نیک، معاون وزیر صنایع و معادن در بازدید از طرح های فولادی خوزستان با اعلام این خبر گفت: این طرح با هزینه ای معادل 500میلیارد تومان ساخته خواهد شد و تاکنون 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ایمیدرو 40درصد سهام شرکت فولاد اکسین را بر عهده دارد. طرح فوق از جمله طرح هایی است که با همکاری بخش های غیردولتی به اجرا در آمده است.

محمدرضا نجم السادات، مدیرعامل فولاد خوزستان نیز گفت: ظرفیت تولید این شرکت با راه اندازی خط تولید آهن اسفنجی طرح جدید در شهریورماه امسال به 2/3میلیون تن می رسد.

وی افزود: آهن اسفنجی زمزم خوزستان به ظرفیت یک میلیون تن نیز در اوایل شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد که برای این طرح 100میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته نجم السادات، طرح 800هزار تنی تولید این واحد نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد که هزینه این طرح 250میلیارد تومان برآورد می شود. وی ابراز امیدواری کرد که ظرفیت تولید فولاد خوزستان تا پایان سال 1390 به 5میلیون تن برسد.

احمدعلی هراتی نیک سپس بازدیدی از طرح فولاد استانی شادگان کرد. این طرح که از جمله طرح های 8 گانه فولادهای استانی است که به گفته دشت بزرگی مجری این طرح، تاکنون بیش از 10درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد برای تامین آب و گاز و مذاکره با راه آهن ایران برای اتصال به شبکه سراسری است.

امین فر، مجری طرح های استانی فولاد شرکت ملی فولاد ایران نیز گفت: طرح فولاد شادگان دومین طرح فولادی استانی از نظر پیشرفت در میان طرح های مذکور است.

بالاترین پیشرفت فیزیکی در این رابطه مربوط به طرح چهارمحال و بختیاری است.