آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
بازرگانی
۵

مدیرعامل شرکت فرش ایران:100 درصد صادرات فرش توسط بخش خصوصی انجام می شود

سال گذشته حدود600هزار مترمربع از میزان تولید فرش دستباف در کشور کم شد و میزان تولیدات به پنج میلیون و200هزار مترمربع کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، سیدجمال الدین بصام در جشنواره فرش دستباف که در خراسان شمالی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: عبارت هنر صنعت برای فرش دستباف تعریف شده است که طبق این تعریف، فرش به عنوان کالای هنری تعریف می شود که هم ویژگی های فرهنگی هنری دارد و هم قابل عرضه در بازارهای تجاری است.

بصام گفت: 5/99 درصد تولید فرش و 100 درصد صادرات فرش توسط بخش خصوصی انجام می شود که با کاهش فروش، فرش بافان برای عرضه تولیدات خود با مشکل مواجه می شوند.

وی مواد اولیه، رنگ، طرح و نقشه و بافنده را چهار عامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده فرش دانست و افزود: گاه برای کاهش قیمت فرش مواد اولیه ارزان و در نتیجه نامرغوب به کار می رود و دستمزد بافنده نیز کاهش می باید که در نهایت زیبایی فرش و ابتکار و خلاقیت فرش باف قربانی کاهش قیمت می شود.

وی ادامه داد: با این وضعیت، فرش اصیل ایرانی قربانی رقابت ناسالم می شود و در نتیجه ما با دست خود نقاط قوت خود را از بین می بریم.

معاون مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم گفت: توسعه استفاده از فرش دستباف و ارج نهادن به هنرمندانی که به تولید فرش مشغولند، از اهداف اصلی مسوولان این بخش است.

مهندس عابد افزود: با برگزاری جشنواره ها هنرمندان گمنامی که در استان های مختلف سال ها مورد توجه نبودند، شناسایی می شوند و این خود زمینه ساز ارج نهادن به آنان است. وی ادامه داد: یکی از چالش های صنعت فرش در کشور این است که هنرمندان بدون شناخت از نیاز بازارهای جهانی اقدام به تولید می کنند که برای رفع این نارسایی سال گذشته چند هنرمند فرشباف به نمایشگاه های عمده فرش خارجی اعزام شدند.

وی گفت: لوح های فشرده سلیقه یابی بازارهای جهانی نیز در دست تولید است که این کار برای دو بازار آمریکا و آلمان انجام شده است.

عابد افزود: در زمینه بیمه هنرمندان نیز دولت مصمم است بیمه خدمات درمانی هنرمندان را نیز تکمیل و به بیمه بازنشستگی آنان بیفزاید.