آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
بورس کالا
۱۵

اقدام جدی بزرگ ترین فولادساز جهان برای تامین مواد خام

بزرگ ترین فولادساز جهان 9/14درصد از سهام شرکت استرالیایی زغال سنگ مک آرتور را خرید.

شرکت آرسلورمیتال همچنین قصد دارد کل این شرکت استرالیایی را در ازای 2/4میلیارد دلار تصاحب کند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت آرسلورمیتال در واقع با خرید بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ مورد نیاز فولادسازان، قصد دارد از تامین مواد خام خود حفاظت کند.

گفتنی است، شرکت معدنکاری اکستراتا نیز به عنوان بزرگترین صادرکننده زغال سنگ مورد نیاز تولیدکنندگان برق، در حال مذاکره با مک آرتور برای خرید آن است.

همچنین شرکت معدنکاری فلزات سومیتومو ژاپن قصد دارد با صرف هزینه ای معادل 9/1میلیارد دلار طرح توسعه یک معدن نیکل در جزایر سلیمان را اجرا کند. این شرکت تحقیقات ابتدایی را در منطقه آغاز کرده، اما هنوز مطالعات امکان سنجی را شروع نکرده است. این شرکت ژاپنی قصد دارد یک پالایشگاه در جزایر سلیمان احداث کند و کار پردازش سنگ معدنی نیکل و تبدیل آن به فلز نیکل با درصد خلوص 55درصد را تا سال 2013 در منطقه انجام دهد. قرار است سنگ معدنی برای پردازش بیشتر توسط کشتی به ژاپن ارسال شود. به گزارش رویترز، برنامه ریزی شده است تا تولید سالانه این معدن به 30هزار تن برسد و عمده تولیدات آن نیز به صورت شمش به مشتریان ژاپنی فروخته خواهد شد.

بزرگترین تولیدکننده طلاو اورانیوم در آفریقا قصد دارد در قراردادهای فروش اورانیوم خود بازنگری کند.

دلیل اصلی این اقدام تامین برق آفریقای جنوبی اعلام شده که در حال حاضر از کمبود برق رنج می برد.

برق در آفریقای جنوبی تقریبا برای یک هفته در ماه ژانویه در سراسر این کشور قطع شد که کاهش تولید برخی از بزرگترین تولیدکنندگان بزرگ فلزات گرانبها را در این کشور باعث شد. شرکت دولتی اسکام که وظیفه تامین برق آفریقای جنوبی را بر عهده دارد، تاکنون از تامین کل نیازها ناتوان مانده است. پیش بینی می شود، قیمت اورانیوم برای چند سال آینده همچنان بالابماند که دلیل اصلی آن نیز ساخت کارخانه های هسته ای جدید است.