آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
نگاه سوم
۳۲

بازگشت«جیغ» به موزه

تابلوی «جیغ» ادوارد مونش، که در سال 2004 توسط سارقان مسلح ربوده شده و آسیب دیده بود، بار دیگر در موزه ای به نام هنرمند در نروژ به نمایش درآمد.

به گزارش ایسنا، پس از آن که در ماه اوت 2006 پلیس موفق شد این نقاشی را که از شاهکارهای مکتب اکسپرسیونیسم به شمار می رود، از چنگ سارقان درآورد، متخصصان آسیب های وارد شده بر آن را ترمیم کردند. هر چند گفته می شود هنوز لکه ای از رطوبت در سمت چپ پایین تابلو به چشم می خورد.

تابلوی «جیغ» یا همان «فریاد» همراه با نقاشی دیگری از مونش به نام «مدونا» به سرقت رفته بود. حالاپس از مرمت، این تابلو برای بار دوم پس از سرقت به موزه مونش در اسلو بازگردانده شده است.

مسوولان موزه مونش اعلام کرده اند که برای حفظ این دو نقاشی معروف، تدابیر امنیتی شدیدی به کار گرفته اند. موزه مونش در اسلو سال 2006، دو اثر «جیغ» و «مدونا»ی ادوارد مونش را که از ماه اوت 2004 به سرقت رفته یک بار به صورت موقت به نمایش گذاشت.یونایتدپرس نوشته است: در طول فرآیند ترمیم «جیغ» مشخص شده است که این نقاشی در سال 1910 کشیده شده و نه آن گونه که پیشتر تصور می شد، در سال 1893. شبکه خبری بی بی سی هم گزارش داده است: سارقان به گمان آن که شاید در قاب نقاشی ابزاری برای ردیابی نصب شده باشد، آن را از قابش جدا کردند. گفته می شود که تابلوی «مدونا» بیش از «فریاد» آسیب دیده و حتی بوم آن هم پاره شده بود. قرار است هر دو نقاشی بعد از اتمام نمایشگاه - اواخر ماه سپتامبر، بار دیگر به متخصصان ترمیم آثار هنری سپرده شوند. اثر «جیغ» حدود 81 میلیون دلار و «مدونا» یک صد میلیون دلار ارزش گذاری شده بودند. مونش (1944-1863) معمولاچندین نسخه از یک اثر را تهیه می کرد. تابلوی جیغ که از سوی بسیاری به عنوان مهم ترین اثر مونش شناخته می شود، یک تابلو ی نیمه اکسپرسیونیست است. ادوارد مونش (مونک) یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر بر جنبش اکسپرسیونیسم بوده و در آثار نمادین خود به تجسم مفاهیمی انتزاعی چون ترس، اضطراب، نومیدی و عشق پرداخته است. این هنرمند در سال 1944 در 80 سالگی درگذشت