آرشیو دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۶۴۴۵
سیاست
۳

آیت الله صافی گلپایگانی: علما باید صدای فتنه گران را خفه کنند

آیت الله صافی گفت: علما باید در مقامی باشند که فتنه را بخوابانند و صدای فتنه گران را خفه کنند تا آنها نتوانند جوانان ما را گمراه و مردم بی اطلاع را منحرف کنند.

به گزارش فارس، آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال تحصیلی حوزه، خطاب به حوزویان و طلاب اظهار داشت: مکرر عرض کرده ام که حوزه و طلبه تعطیلی ندارد و همیشه باید در مقام کسب و تحصیل علم باشد و با توجه به شرایط خاص این زمان، از فرصت های به دست آمده در جهت تحقیق و مطالعه، کمال استفاده را ببرند.

وی به قدرت و احاطه و اشراف علمای سابق بر همه مسائل پیرامون خویش اشاره کرد و افزود: سابقا علما در هر مجلسی که جمع می شدند، به بحث علمی می پرداختند و از مطالب متفرقه ای که امروزه نقل مجالس است خبری نبود و به همین جهت بود که قوت علمی آنان زیاد می شد و اثر درس بیشتر بود.

این مرجع تقلید اثر بحث و مناظره علمی را بیشتر از درس و مطالعه صرف دانست و بیان داشت: حوزه به نحوی بود که همه جا صحبت علمی بود؛ صحبت از کتاب های مختلف و مسائل مختلف علمی پیش می آمد و این بحث ها طلاب را مجبور می کرد تا بیشتر مطالعه و تحقیق کنند.

صافی گلپایگانی با واجب کفایی خواندن درس و بحث برای حوزویان گفت: فرق نمی کند که مدرسه و کلاس باشد یا نباشد، اگر واجب است درس بخوانیم، مدرسه و کلاس هم که نباشد باید درس و مطالعه داشته باشیم و تحقیق کنیم. باید زحمت کشید و با این همه سوالات که در زمینه های مختلف ایجاد می شود بیکار بودن و مطالعه نداشتن در شان یک طلبه و عالم اسلام نیست