آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۵۰
بین الملل
۲۷

شرط های جدید سوریه برای مذاکره با اسرائیل

گروه بین الملل درحالی که قرار است دور جدید مذاکرات سازش سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه به زودی از سر گرفته شود دمشق تاکید کرد تا زمانی که رژیم صهیونیستی مطالبات سیاسی سوری ها را به رسمیت نشناسد هرگز به مذاکره مستقیم روی نخواهد آورد.

به گزارش شبکه المنار، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: من معتقدم برگزاری مذاکرات مستقیم با اسرائیل در حال حاضر زود است و در این زمینه شروطی وجود دارد.

مقداد افزود: ما امیدواریم اسرائیل به درخواست های صلح که مبتنی بر بازگرداندن اراضی اشغالی عربی، پایان اشغال فلسطین و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف و عقب نشینی اسرائیل از بلندی های اشغالی جولان و اراضی لبنان است، عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی سوریه تا مرزهای چهارم ژوئن 1967 است و این مسئله اساس آغاز مذاکرات مستقیم است.مقداد در ادامه با خودداری از اظهارنظر درباره مذاکرات غیر مستقیم سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه که هفته آینده از سر گرفته خواهد شد؛ تنها به این نکته اکتفا کرد که مذاکره در ترکیه در ابتدای راه است و سوریه امیدوار است اسرائیل در دستیابی به توافقنامه ای که به احیای امنیت و ثبات در خاورمیانه کمک کند، کوشا باشد.

از سوی دیگر، سوریه، شروط رژیم صهیونیستی برای برقراری صلح را که شامل قطع روابط دمشق با ایران و گروه های مقاومت می شود، رد کرده است. دور اول مذاکرات غیرمستقیم دوطرف که اوایل خرداد در استانبول و به مدت سه روز برگزار شد بدون دستیابی به نتیجه ای پایان یافت.