آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۴۶
دنیا
۴

سازمان ملل قدرت را به آلبانیایی های کوزوو انتقال داد

گروه بین الملل – آلبانیایی تبارهای کوزوو که اکثریت مردم این منطقه را تشکیل می دهند، براساس قانون اساسی جدید این کشور تازه استقلال یافته، اداره امور را برعهده گرفتند.

به گزارش بی بی سی، براساس قانون اساسی جدید کوزوو، قدرت از سازمان ملل به حکومت کوزوو منتقل شد و اتحادیه اروپا به جای سازمان ملل نقش نظارتی را برعهده خواهد گرفت، اما روسیه این انتقال قدرت را محکوم کرده است و اعلام کرد این حرکت کاملاغیرقانونی است. هنوز معلوم نیست نظارت برمناطق صرب نشین کوزوو برعهده چه کسی خواهد بود.

حمله یک مرد مسلح به قرارگاه پلیس باعث وضع تدابیر امنیتی شدیدی در شهر میترویچا که به دو قسمت صرب نشین و آلبانیایی نشین تقسیم شده است، هنوز معلوم نیست که در کدام بخش از این شهر این حمله اتفاق افتاده است. براساس قانون اساسی جدید، دولت کوزوو، بخش اعظم قدرتی را که تاکنون سازمان ملل در اختیار داشت را کسب می کند. کوچی نخست وزیر کوزوو در مصاحبه ای گفت که اراده مردم کوزوو و نیز طرح اتیساری در این قانون اساسی گنجانده شده است. طرح اتیساری، توسط مارتی اتیساری فرستاده سازمان ملل برای تمرکززدایی کوزوو و خودمختاری چشمگیر بخش صرب نشین کوزوو طراحی شده است. البته هنوز معلوم نیست چه کسی بربخش صرب نشین کوزوو حکومت خواهد راند. قرار است اتحادیه اروپا دفاتر مختلفی در سراسر قلمرو کوزوو برای انجام نقش نظارتی خود دایر کند، اما روسیه و صربستان که اساسا با استقلال کوزوو مخالف بودند، می گویند از آنجا که این حرکت توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب نشده است، غیرقانونی است. تدوین قانون اساسی، نقطه عطفی در تاریخ کوزوو به شمار می رود، چهارماه قبل که این ایالت صربستان، استقلال خود را اعلام کرد، هیچ نماد و سمبلی که اعلام استقلال آنها را تجلی بخشد، وجود نداشت. در حال حاضر هم قرار است برای جشن استقلال، مراسم ساده ای در یک سالن ورزشی در پریشتینا برگزار شود. رهبران اکثریت آلبانیایی تبار کوزوو تمایلی ندارند که اقلیت صرب کشور را که شدیدا با استقلال مخالف هستند، تحریک کنند. انتظار می رود اسلوبودان سمردزیچ مسوول امور کوزوو در دولت آتی تشکیل پارلمان صرب را پایان ماه جاری اعلام کند.