آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۰
ورزشی
۱۶

«فن زون» با طعم هولیگانیسم

استیو تانگ

به نظر می رسد «فن زون» ها (جایی که هواداران دور هم جمع می شوند تا مسابقه تیم محبوب شان را از پرده های تلویزیونی تماشا کنند) در یورو 2008 محبوبیت بیشتری نسبت به مشابه آن در جام جهانی 2006 دارند. این یک انتقاد کاملا قانونی است که استادیوم ها در سوئیس و اتریش زیادی کوچک هستند، فقط ورزشگاه های بازل و وین بیش از 30 هزار تماشاگر را در خود جای می دهند. به همین دلیل است که این دو استادیوم میزبان تمام بازی های بعد از مرحله گروهی خواهند بود. پس هوادارانی که بلیت ندارند در کنار توریست ها، سوئیسی ها و اتریشی های کنجکاو در «فن زون» ها دور هم جمع می شوند. شنبه هفته گذشته 171 هزار نفر در 4 «فن زون» سوئیس دور هم جمع شده بودند. تنها در کلاگن فورت چندان از این «فن زون» استقبال نشد آن هم به این خاطر بود که رسانه ها خبر دادند هولیگان های انگلیسی به این شهر می آیند تا انتقام شان را از کروات ها بگیرند: نکته یی که تقصیر استیو مک لارن سرمربی سابق انگلیس است.

گراتس ورشکسته

خیلی ها می پرسند چرا باید شهر کلاگن فورت به عنوان یکی از 4 شهر میزبان یورو به حساب بیاید آن هم جلوتر از مثلا گراتس، شهری که هم جمعیت بیشتری دارد هم در لیگ دسته اول اتریش، اشتورم گراتس را دارد: تیمی که در لیگ قهرمانان سال 2000 به مرحله حذفی رسید. در قیاس با گراتس، ادعای اصلی کلاگن فورت در زمینه ورزش برگزاری گرنداسلم والیبال ساحلی است. جواب این سوال این است که مثل هر اتفاق دیگری در فوتبال، برندگان بیشتر دلشان می خواهد. شهر گراتس به عنوان یکی از شهرهایی که قابلیت میزبانی داشت، حاضر نشد ورزشگاه جدیدی بسازد و به همان ورزشگاه 15 هزار و چهارصد نفری «آرنولد شوارتزنگر» اکتفا کرد. اشتورم و دیگر تیم گراتس یعنی گراتسر آ اس ک هردو این اواخر مشکلات مالی زیادی داشتند: تیم دومی هم به دسته دوم سقوط کرد.

لیگ برتر کم سرعت

شاید لیگ برتر سریع ترین لیگ دنیا را داشته باشد اما تنها یک بازیکن سطح بالادر جمع 10 نفر از سریع ترین بازیکنان حاضر در یورو 2008 قرار دارد. بنا به آمار «کاسترول ایندکس» جالب است که میشائیل بالاک با سرعتی حدود 30/19 مایل در ساعت در رده پنجم و پشت سر ایویکا اولیچ، مهاجم پا به سن گذاشته اتریش قرار گرفته است(85/19 مایل در ساعت).

*خبرنگار روزنامه «ایندیپندنت»