آرشیو سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۵۵۹
بورس کالا
۱۴

وزیر معادن شیلی:

کودلکو تولید خود را کاهش نمی دهد

وزیر معادن شیلی گفت: شرکت دولتی کودلکو، بزرگ ترین شرکت معدنکاری مس جهان، خواهد کوشید، به رغم مشکلاتی که در اوایل سال پیش آمد، تولید سال 2008 خود را در سطح تولید سال قبل نگه دارد.

کودلکو، که در ماه می یک توقف کاری 20 روزه را که باعث بالارفتن قیمت این فلز شد در پشت سر گذاشت، در سال 2007 حدود 66/1میلیون تن مس تولید کرد. مقدار تولید مذکور شامل تولید این شرکت در معدن ال آبرای (El Abra) آن نیز می شد. وزیر معادن شیلی، سانتیاگو گونزالث گفت که کودلکو مصمم به توسعه پروژه های جدیدی است که تا پنج سال دیگر تولید شرکت را به حدود 2/2میلیون تن در سال خواهند رساند. گونزالث در لیما به خبرگزاری رویتر گفت، «ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد تا سطح تولید سال گذشته را در سال 2008 حفظ کنیم، و از سال 2009 به بعد تولید جدیدی را در معدن گابریلامیسترال آغاز کنیم و معدن آندینا را توسعه بدهیم.»

او افزود: «این کارها تاثیر عظیمی بر تولید کودلکو خواهند گذاشت، که ظرف حدودا پنج سال میزان تولید این شرکت را به حد 2/2میلیون تن در سال خواهند رساند.» تولید کودلکو در سال جاری علاوه بر لطماتی که از مشکلات کاری خورد، تحت تاثیر باران های سیل آسا نیز کاهش یافت. این باران ها راه دسترسی به معدن تنی ینته (Teniente) این شرکت، که بزرگ ترین معدن مس زیرزمینی جهان است، را بستند. آقای گونزالث گفت، «کم و بیش، حدود 30هزار تن از تولید کودلکو در اثر مشکلات کاری افت کرد.» در مجموع، او پیش بینی کرد که شیلی، بزرگ ترین تولیدکننده مس جهان، تولید خود را در سال جاری با پشتوانه شرکت های خصوصیای همچون بی اچ پی بیلیتون، شرکت مس و طلای فریپورت مک موران و شرکت آنگلو امریکن افزایش خواهد داد. گونزالث گفت، «امسال شیلی تولید مس خود را از 6/5میلیون تن در سال گذشته به حدود 9/5میلیون تن رشد خواهد داد.»